Hoe gebruik je Instagram alt-text?
Heb je al eens van Instagram alt-text gehoord? Het is een feature dat Instagram in de winter van 2019 introduceerde. Volgens mij weten veel gebruikers niet eens dat het bestaat, laat staan dat ze het gebruiken!
Maar jij hoort zo meteen bij de weinigen die niet alleen weten wat Instagram Alt Text is – jij weet zo meteen ook hoe je het kan inzetten om meer bereik te genereren op Instagram 😉
Wat is Instagram alt-text nu eigenlijk?
Als je iets van SEO kent, dan heb je vast wel eens van “alt-text” gehoord. Eigenlijk is het heel simpel:
“alt” = alternative
“text” = (rarara…)
Het is overal op het internet, maar je kan het niet zien…
Alt-text is wat je achter een afbeelding stopt zodat Google je afbeelding kan “lezen”.
Google’s algoritme kan namelijk geen afbeelding “zien”, maar Google kan wel tekst en cijfers lezen.
Trouwens, door keywords in de alt-text van jouw afbeeldingen te verwerken, kan Google jouw webpagina ook in Afbeeldingen laten vertonen. Een extra kans om gevonden te worden!
Waarom zou je alt-text op Instagram gebruiken?
Het alt-text principe voor websites is net zo zeer van toepassing op Instagram: net zoals de andere zoekfeatures (locatie, hashtags, mentions…) is het een extra manier waarop Instagram gebruikers jou kunnen vinden.
Je maakt het makkelijker voor het algoritme om te bepalen of jouw afbeelding relevant is voor bepaalde gebruikers. Zo vergroot je dus de kans om gezien te worden. En niet alleen op Instagram trouwens. In de toekomst mogelijk ook op Google.
Alt-text is ook handig wanneer:
- een afbeelding simpelweg niet geladen wordt, bijvoorbeeld omdat het internet te traag is.
- een slechtziende of blinde persoon op jouw account terecht komt. De computerstem leest dan de alt text voor.
Het is dus enerzijds belangrijk keywords in de alt-text van afbeeldingen te verwerken, maar ook om goede beschrijvingen van de afbeeldingen te geven. Zo heeft iemand met slecht internet of een beperkt zicht toch nog de kans om te weten wat je hen eigenlijk wilde tonen. Én jij hebt de kans om te kiezen welke details je naar voor wil brengen.
Heb ik je overtuigd dat Instagram alt-text jouw energie waard is? Ok top! Dan kunnen we verder…
Hoe voeg je alt-text toe aan Instagram berichten?
Je kan op twee manieren alt text toevoegen aan jouw afbeelding op Instagram.
Alt-text op Instagram Optie 1: tijdens het posten
- Kies een foto
- Bewerk de foto of kies een filter
- Als je doorklikt naar de volgende stap kan je daar je caption invullen. Als je doorscrollt tot beneden, zie je in kleine grijze lettertjes staan: “geavanceerde instellingen”
- Als je doorklikt, zie je onderaan bij Toegankelijkheid “Alternatieve tekst schrijven”
- Als je daarop doorklikt, krijg je een kader waarin je tekst kan schrijven (lijkt op het caption vak)
- Vergeet niet op te slaan als je klaar bent!
- Ga dan terug naar de caption en schrijf daar de tekst bij je foto, kies de locatie, tag wat mensen en klaar 🙂
Alt-text voor Instagram optie 2: na het posten
Maak je geen zorgen: dit is ook super makkelijk!
- Klik op de drie puntjes rechtsboven de foto in jouw feed en kies “Bewerken”
- Op de foto kan je kiezen voor “Alternatieve tekst toevoegen/bewerken”
- Druk erop en je kan vrij je alt-text invullen
- Denk eraan de alt-text op slaan!
- En klaar is kees!
Nu je weet wat Instagram alt-text is, waarom je het best kan gebruiken en hoe je het toevoegt, volgt de logische volgende vraag…
Wat zet je dan in zo’n alt-text op Instagram?
De Instagram alt-text mag tot 100 tekens lang zijn. Vaak kan je dus niet zomaar klik-klak jouw caption dubbel gebruiken.
Denk liever zo…
Stel dat iemand jou op een zomers terrasje zou vragen wat er op een bepaalde foto te zien is. Hoe zou je dat dan uitleggen in twee zinnen? Geef enkel het belangrijkste mee, maar wees gedetailleerd en specifiek. Gebruik liefst ook een of meerdere keywords!
Als jouw caption een quote is, dan kan je natuurlijk overwegen die over te nemen. Als er nog plaats is, kan je de afbeelding verder nog beschrijven.
Instagram alt-text behandel je volgens de SEO principes: het is een manier om jouw content bij de relevante mensen te krijgen. En intussen help je er ook slechtzienden mee jouw content te ontdekken.
Je hoeft dit zeker niet op elke post toe te passen (dat doe ik ook niet), maar als je een bepaalde post extra wil in de kijker zetten, dan kan je deze truc zeker toepassen en kijken wat het geeft!
Wil je graag je vindbaarheid op Instagram verhogen op de lange termijn? SEO is the way to go! En het beste van al is dat ik de eerste cursus maakte die je wegwijs maakt in SEO voor Instagram!