3 jaar Say it with words

Deze week wordt Say it with words 3 jaar! In die tijd is er veel gebeurd, heb ik veel geleerd en is het bedrijf (voor een bijberoep – vind ik) enorm gegroeid.

Zo’n verjaardag is een uitstekend moment om even stil te staan bij de lessons learned. Dat heb ik gedaan en er zijn drie lessen en inzichten die ik graag met je wil delen. Wie weet heb jij er op jouw parcours ook iets aan!

1. Beslissen is moeilijk

Ik heb altijd voor een bedrijf/werkgever gewerkt (en tot op vandaag doe ik dat nog steeds) waar ik mijn beslissingen altijd kan of moet afstemmen met iemand die boven mij staat in het organogram. Er is dus ook altijd iemand geweest die ik om toestemming kon of moest vragen om een keuze door te voeren of om een idee af te stemmen.

Als startende solopreneur is het moeilijk als je dat niet hebt. Herkenbaar misschien?

Hoewel ik in mijn job mezelf veel moest aanleren was dat voor mij niet het moeilijkste. Ik heb altijd vrij goed kunnen inschatten op welke skills ik moest werken om de bedrijfs- en departementsdoelstellingen te behalen.

Wat moeilijker was, was dat er de eerste jaren niemand was die mijn job als marketing manager begreep (ik werkte vooral met ingenieurs), dus beslissingen moest ik bijna altijd zelf nemen en staven. Onzeker en onervaren als ik was, vond ik dat moeilijk, maar hoe dan ook: de verantwoordelijkheid werd op z’n minst gedeeld met de zaakvoerder.

Toen stond ik er alleen voor met mijn nieuwe marketingbedrijfje. Het zou wel lukken dacht ik. Op mijn werk kon ik het toch ook grotendeels alleen?

Maar ik vond het echt wel bijzonder lastig dat ik mijn beslissingen met niemand kon afstemmen. Ik had niemand in mijn omgeving die begreep wat ik deed. Bij alles twijfelde ik aan mezelf: het maandthema bepalen voor de verkoop en promotie op social media, welke doelstellingen ik elk kwartaal hoopte te bepalen, waar ik me op zou focussen tussen alle verschillende taken en projecten, of en aan wie ik iets zou uitbesteden (en ben ik daar wel ‘groot’ genoeg voor)…

Naast die twijfel in mezelf en mijn keuzes, trok ik me ook altijd heel erg aan wat anderen zouden denken: mijn concurrenten, mijn familie en vrienden, mijn collega’s op het werk…

Desondanks alle twijfels neem ik elke maand opnieuw de beslissing om in bijberoep Say it with words te blijven uitbouwen. Ik werk even graag voor een werkgever als aan mijn eigen zaak. Van beiden leer ik heel veel bij, en dankzij beiden kan ik mijn creatieve en strategische ei kwijt, en via beiden bouw ik mijn netwerk en kennis uit.

Voor een stukje blijf ik ook wel voor een werkgever werken omdat ik behoefte heb aan de zekerheid die dit met zich meebrengt (want wat als ik zou falen?!) en omdat ik bang ben dat ik het succes van Say it with words misschien niet zou aankunnen (ook wel: fear of success – yep, it’s a thing).

We zijn hier even dieper en persoonlijker gegaan als gewoonlijk. Het voelt wel oncomfortabel eigenlijk 🙂

Nu is het tijd dat ik je vertel hoe ik hiermee heb leren omgaan.

Mijn woord dit jaar is DECIDE omdat ik heb gemerkt dat dit een werkpunt voor me is.

Ik heb mezelf toestemming gegeven om te proberen.

Er is niks mis met experimenteren: integendeel, dat is zelfs exact wat ik aanleer in de Growth Marketing School! Ik geef mezelf een periode en richtlijnen om iets te testen. En als het niet lukt? Ok. En als het wel lukt? Dan vraag ik mezelf af hoe ik meer kan doen van dat over een langere termijn.

Wat heb ik te verliezen als het niet lukt en is dat iets waar ik mee kan leven?

Takeaway: Van proberen en experimenteren kan je zoveel leren!

2. Je moet het niet allemaal alleen doen

Onlangs luisterde ik een podcast over schalen met je bedrijf als solopreneur (Business Made Simple). Het ging over het principe van de S-curve van een bedrijf.

Wanneer je begint, focus je je op de dingen waar je goed in bent.

Je bedrijf begint natuurlijk altijd aan een opwaartse trend. De projecten en klanten komen vlot binnen… en plots gaat het té vlot.

Plots heb je meer werk dan je aankan.

Want naast je zone of genius werk moet je ook nog de facturatie doen, je klantencontacten onderhouden, marketing en sales doen…

Dat punt waarop de kwaliteit van je product of dienst begint te leiden onder de workload, da’s het punt waarop de S een neerwaartse beweging maakt. Je klanten beginnen hun klachten te uitten, je bent zelf niet meer tevreden van je werk, je familie en vrienden klagen dat ze je nooit meer zien…

Je moet die neerwaartse spiraal natuurlijk vermijden en ingrijpen voor het te erg wordt.

De oplossing? Investeren in tools en/of uitbesteden.

Een van de eerste dingen die je automatiseert is je marketing. Een van de eerste dingen die je uitbesteedt is de admin. Het moment dat ik begon te investeren en uitbesteden heb ik grote sprongen vooruitgezien in mijn bedrijf en eigenlijk ook in mijn leven en gezondheid.

Maar ik was wel altijd net iets te laat om die keuzes te maken omdat ik vaak twijfelde of ik de kost er wel uit zou halen, of mijn bedrijf wel groot genoeg was om zoiets te ‘mogen’ doen, of ik het wel waard was… Moest ik niet gewoon sterk zijn? Moest ik niet gewoon even op mijn tanden bijten? Nog even doorzetten?

Oké, ik heb mijn keuzes vaak laat gemaakt, maar ik heb er bijna nooit spijt van gehad. In jaar 2 verdubbelde mijn bedrijf in omzet. In jaar 3 verviervoudigde (!!) Say it with words. En ik geloof oprecht dat dat is door de investeringen die ik heb gedaan in tools, in mensen en in mezelf.

Takeaway: hulp vragen is geen teken van zwakte, maar van sterkte en groei.

3. Een duidelijke focus brengt je verder

Wat voor velen wel herkenbaar zal zijn, is dat er soms momenten zijn doorheen het jaar waarop je barst van de ideeën. Het zijn er zovéél tegelijk dat je ofwel niet weet waar te beginnen en dus bevriest, ofwel aan alles tegelijk begint en dus niks afwerkt.

Beide situaties zijn niet ideaal en omdat het bij mij regelmatig voorkomt, heb ik het dit jaar anders aangepakt.

Voor 2022 ben ik begonnen om voor Q1 en Q2 al te bepalen wat ik elke maand zal verkopen. Zo heb ik focus om mijn omzetdoelen te behalen, mijn thema’s elke maand te bepalen voor de marketingkant en mijn doelgroepen te bepalen voor de verkoop enz.

Dit jaar duik ik ook veel meer in mijn cijfers en data. Met hulp, moet eerlijk toegeven. Ik ben vrij goed in het interpreteren van marketing data voor mijn klanten en werkgevers, maar voor mezelf en mijn eigen bedrijf vind ik het moeilijker om er objectief genoeg naar te kijken.

Samen met mijn OBM (online business manager) kijk ik nu regelmatig naar de data van het bedrijf om de financieel interessantste en groeibevorderende keuzes te nemen. Maar ik probeer ook meer te letten op de tijdsinvestering die taken vragen en hiervoor beter te plannen.

Takeaway: focus helpt je keuzes te maken, je tijd beter te besteden en groei te creëren voor je bedrijf.

Wil jij graag eens brainstormen over de groei van jouw bedrijf, welke knopen je moet doorhakken, waar je de focus op moet leggen…? Reserveer vandaag jouw strategy call!