Zo growth hack jij je business in 6 stappen

Als je zelf ondernemer bent, ben je waarschijnlijk net als de meeste andere ondernemers bezig met de groei van je bedrijf. Daar zijn verschillende tactieken en manieren voor. Eén daarvan is growth marketing. Persoonlijk is het één van mijn favorieten, en daarom deel ik die graag met jou!

Wat is het verschil tussen growth hacking vs. growth marketing?

Growth marketing is niet te verwarren met growth hacking, hoewel er wel een verband tussen de twee is. Bij beiden ga je experimenten opzetten met als doel groei te creëren door nieuwe leads aan te trekken en hen automatisch om te vormen naar betalende klanten. Nadien worden deze klanten terugkerende, tevreden klanten of zelfs ambassadeurs die nieuwe leads aanbrengen. 

Growth marketing gaat om gestage groei op de lange termijn. Bij growth hacking heb je kleine, maar grote explosies van groei op een bepaald aspect van de marketing funnel. Dat is natuurlijk niet duurzaam en helpt je vooral op de korte termijn op dat specifieke aspect een boost te geven.

Wat is jouw noordster?

Hoe begin je nu aan die groei van je bedrijf? Begin bij een duidelijke doelstelling. Op elk moment is het belangrijk dat je je doel voor ogen houdt. Dat doel wordt ook wel de noordster genoemd. In de scheepvaart gebruikt men ook de noordster om de richting te bepalen. 

Maak je je doel meetbaar, dan zal je ook beter kunnen bepalen hoe je je doel kan bereiken en bijsturen wanneer je afwijkt van je pad. Een meetbaar doel kan bijvoorbeeld zijn: het aantal nieuwe klanten of het aantal producten dat je wil verkopen tegen een bepaalde deadline. Je doel kan ook financieel zijn, bijvoorbeeld de omzet die je dit jaar of kwartaal wil draaien.

Eens je de noordster hebt gekozen, kan je je strategie gaan uitstippelen. Het is belangrijk dat je hiervoor de volledige marketing & sales funnel in beschouwing neemt en geen enkele fase vergeet. Daarvoor deel ik de zes stappen van de growth marketing funnel met jou.

De 6 stappen in growth marketing

Growth marketing is opgedeeld in enkele stappen die je kan optimaliseren in je lead funnel. De zes stappen staan ook bekend als pirate metrics omdat ze afgekort “aaarrr” vormen, het typische geluid van piraten 🙂 Dit zijn, kort uitgelegd, de zes stappen:

  • Awareness: zorg ervoor dat je de aandacht krijgt van je ideale klant (bvb. via sociale media) zodat ze op je website of webshop terecht komen.
  • Acquisitie: zorg voor een manier om de contactgegevens van je webverkeer te verzamelene zodat je hen kan opvolgen. Denk maar aan een gratis intake.
  • Activatie: maak je leads warm, zodat ze klaar zijn om te kopen. Zo vermijd je de fameuze abandoned shopping carts.
  • Revenue: zorg ervoor dat je je average basket verhoogt en het je klant makkelijk maakt om te betalen. (Hint: niet iedereen heeft een kredietkaart!)
  • Retentie: bepaal hoe je ervoor gaat zorgen dat je nieuwe klanten blijvende klanten worden die steeds terugkomen. 
  • Referral: vraag testimonials of reviews aan tevreden klanten zodat zij de ambassadeurs van je business worden die andere klanten gaan aantrekken.

Het is essentieel bij growth marketing dat je niet alleen focust op één stap tegelijk (zoals bij growth hacking). Door al je eieren in één mandje te leggen, verlies je mogelijk klanten in de overgang naar de volgende stap. Of je conversie verlaagt omdat ze simpelweg afhaken en nooit in de volgende funnelfase geraken! 

Het is veel effectiever om naast leadgeneratie ook rekening te houden met de vervolgstappen: hoe ga je die nieuwe leads laten kopen, blijven en reclame maken? Het is bovendien goedkoper om bestaande relaties onderhouden dan er steeds nieuwe te creëren. Zorg dus dat je geen enkele stap van de funnel uit het oog verliest en creëer een vlotte doorstroom doorheen de hele customer journey.

strategy call

Klinkt dat als muziek in je oren en kijk jij er al naar uit om dichter bij jouw noordster te komen? Dan brainstorm ik graag een uur lang intensief met jou om samen je groeistrategie op punt te zetten. Boek een Strategy Call met me in om samen dichter bij jouw bedrijfsdoelen te komen! Ik bezorg je vooraf een lijstje met vragen, zodat we efficiënt aan je business kunnen werken tijdens de call. Ik kijk er naar uit van je te horen!