Keyword research: 9 fouten die iedereen wel eens maakt
Alle begin is moeilijk, en dat geldt ook bij SEO. Fouten maken is dan onvermijdelijk, en dat is heel begrijpelijk als je er nog niet helemaal mee weg bent.
Aangezien jouw inspanningen voor zoekmachine optimalisatie pas opgepikt worden door Google na 30 tot 90 dagen, kan het zijn dat je fouten pas laat opmerkt. Als je ze dan moet gaan rechtzetten duurt het dus nog eens dubbel zo lang voor je de gewenste resultaten ziet.
Daarom wil ik jou helpen om enkele veelvoorkomende fouten bij keyword research te voorkomen. Hieronder deel ik enkele situaties die ik zelf tegenkwam en hoe jij ze kan voorkomen en aanpakken. Ready?
Dit zijn 9 fouten bij keyword research die iedereen wel eens maakt en die JIJ kan vanaf nu kan vermijden:
1. Keywords kiezen op het gevoel
Sommige mensen denken dat ze SEO niet nodig hebben, of dat ze het vanzelf wel kunnen. Je kiest toch gewoon de belangrijkste woorden die bij je onderwerp horen zonder onderzoek te doen? Dat zal toch wel werken?
Helaas is het niet zo simpel en kom je er niet met nattevingerwerk. Het is essentieel dat je onderzoek doet, zodat je rekening kan houden met bepaalde factoren. Zoekgedrag verandert, dus kunnen er dit jaar andere zoektermen populair zijn rond een bepaald thema vergeleken met twee jaar geleden.
Daarnaast is het ook nuttig om de moeilijkheid van je zoekwoord te onderzoeken. Als je net als zoveel onwetende ondernemers in dezelfde industrie één hoofdzoekwoord gebruikt, zoals bijvoorbeeld hondenkapster, gaat je vindbaarheid niet veel verbeteren. Daarom is het belangrijk om ook zoekwoorden te vinden die relevant zijn, maar minder competitief, en die specifieker aansluiten bij jouw niche.
2. Het hoofdzoekwoord te vaak gebruiken
Keyword stuffing betekent dat je hetzelfde hoofdzoekwoord de meer dan regelmatig laat terugkomen in één tekst. Daar ziet een zoekmachine als Google vandaag los door. Bovendien zal het je vindbaarheid niet eens zoveel verhogen. Daarbij is het belangrijk dat je kiest voor een mix van zoekwoorden.
Zoekwoorden vinden is zeker in het begin niet gemakkelijk, maar dat betekent niet dat je je er snel vanaf kan maken door enkel hetzelfde hoofdzoekwoord te gebruiken. Gebruik liever een mix van gerelateerde keywords, zoals lange zoekwoorden die het hoofdzoekwoord bevatten, synoniemen, enz. Hiervoor kan je gratis SEO tools gebruiken om suggesties voor zoekwoorden te vinden.
3. Maak je pagina’s SEO-uniek
Daarnaast let je er best op dat je niet op elke pagina hetzelfde hoofdzoekwoord gebruikt. Idealiter zorg je dat elke pagina een ander hoofdzoekwoord heeft, zodat het als een label duidelijk toont aan een zoekmachine wat de inhoud is. Denk maar eens aan twee metrostations aan de tegenovergestelde kanten van de stad die dezelfde naam hebben. De crawlers van Google die de rankings bepalen, raken namelijk in de war als twee (of meer) ‘stations’ dezelfde naam hebben. Zorg er dus voor dat elk ‘station’, elke pagina dus, een ander hoofdzoekwoord heeft. Zo kunnen ze elk afzonderlijk hoog ranken in hun relevante zoekresultatenpagina.
4. Je zoekwoorden niet overal inzetten
SEO betekent niet dat je enkel zoekwoorden in de tekst zelf moet zetten, en dat dan de klus geklaard is.Dat zou gemakkelijk zijn, maar het is helaas een SEO-mythe. Ook titels en subtitels zijn belangrijk om je vindbaarheid te verhogen, en bovendien maken ze je tekst beter scanbaar voor je lezer.
Daarnaast implementeer je de keywords best ook in je metatitel, metabeschrijving, alt-text, de namen van je afbeeldingen… Als je dat doet, heeft Google meteen door dat je tekst relevant is op alle vlakken en op verschillende manieren bij een zoekopdracht past. En hopla: weer een stap dichterbij nieuwe lezers en nieuwe klanten!
5. Geen rekening houden met de zoekintentie
De regel van vraag en aanbod ken je waarschijnlijk wel. In SEO geldt die ook, maar dan een beetje anders. Stem daarom je content aanbod af op mensen hun zoekintentie.
Het is namelijk belangrijk dat je de juiste nuances legt in je woorden. Ik geef een voorbeeldje. Soms zoeken mensen naar de ‘kost’ van iets, terwijl er even goed zoekopdrachten zijn naar de ‘prijs’. De betekenis van de twee woorden is heel gelijkaardig, maar de nuance kan er toch voor zorgen dat je zoekresultaten er helemaal anders zullen uitzien.
Daarom raadde ik je in de eerste tip aan dat keyword research belangrijk is. Een analyse van zoekresultaten pagina’s, ook wel SERP genoemd, kan daarom nuttig zijn. Zo leer je meteen welke nuances in zoekwoorden je moet meenemen in je eigen content. Dat is trouwens ook zo bij hashtag onderzoek op een kanaal als Instagram. Door zelf eens te kijken welke posts je te zien krijgt als je een bepaalde hashtag opzoekt, zal je een veel beter idee krijgen of die past bij jouw content of net niet.
6. Keyword research behouden voor het einde
“SEO? Op het einde, als er nog tijd is…” Je bent zeker niet de enige die die fout maakt 😉 Toch is het nuttiger om je zoekwoorden op voorhand op te schrijven, zodat je die kan meenemen in je tekst wanneer je hem uitschrijft. Op die manier zal je tekst vlotter lezen dan wanneer je snel snel nog de zoekwoorden in je tekst gaat plakken.
Vergeet bovendien niet dat de leesbaarheid en leeservaring van je websitebezoekers altijd voorgaan op SEO an sich. Het gaat niet enkel om de theorie van SEO, maar ook om hoe je tekst leest, anders gaat je lezer niet blijven hangen. Probeer daarom de juiste zoekwoorden bijvoorbeeld al in je outline te verwerken, zodat je die meteen kan implementeren wanneer je in flow je tekst aan het schrijven bent. Die keywords zijn zo ook een soort van kapstok om je verhaal gestructureerd en duidelijk neer te pennen.
Het is dus een mythe dat keyword research beter pas gebeurt als je tekst al klaar is, net als vijf andere SEO-mythes die ik onlangs uitlegde in een andere blog. Weer een fout die je zelf kan vermijden!
7. Geen lokale keywords gebruiken
Als ondernemer is het essentieel dat je een lokaal publiek aanspreekt, dus waarom zou je dat dan niet toepassen op je keywords? Zeker voor e-commerce, fysieke winkels en lokale diensten is het interessant om in te zetten op lokale zoekwoorden. Want zeg nu zelf: als jij een tandarts zoekt in Gent, ga je niet zoeken op ‘tandarts’ maar wel op ‘tandarts in Gent’, toch? Pas dus zelf tactieken toe die op je eigen zoekgedrag zouden werken, door zoekwoorden te gebruiken als: huisarts Antwerpen, schoenenwinkel voor dames Hasselt, Chinees restaurant in de buurt…
8. Geen rekening houden met het kanaal
Elk online kanaal is anders, en dat geldt ook voor je zoekwoorden. Wat je ingeeft op Google Search is niet hetzelfde als op Google Images of Google Maps, net zoals je verschillende woorden zal intypen op YouTube en Pinterest. Zorg dus dat je rekening houdt met het kanaal: wie is de doelgroep, wat is de zoekintentie van die mensen… Zo is je content des te relevanter, en bereik je met de geschikte zoekwoorden per kanaal eens zoveel ideale klanten!
9. Niche zoekwoorden vermijden
Net zoals je op lokale keywords wil inspelen, focus je best ook op niche zoekwoorden om zo getarget mogelijk bij je ideale doelpubliek te geraken!
De enige manier waarop je boven grote spelers en concurrenten kan uitkomen, is door in te spelen op niche keywords. In plaats van sneakers, kies je dus beter voor zoekwoorden als ‘witte damessneakers’, en ga je best voor ‘gezonde recepten voor keto-dieet’ en niet alleen voor ‘gezonde recepten’. Je vergroot niet alleen je vindbaarheid, je vergroot ook de kans op conversie omdat je een specifieke vraag van je doelpubliek beantwoordt.
Zo, hopelijk ben je hiermee geholpen om zelf de vindbaarheid van je website te verbeteren.
Klinkt het wel interessant, maar krijg je er kop noch staart aan hoe je die theorie nu in de praktijk moet brengen? In een SEO Audit doe ik de keyword research voor jou! Een van de onderdelen van de audit omvat een lijst met keywords toegespitst op jouw doelgroep en customer journey, zodat jij meteen kan starten met relevante en vindbare teksten te schrijven.