5 gratis tools voor zoekwoordenonderzoek
Een goede zoekwoorden analyse uitvoeren, oftewel keyword research, is onbegonnen werk als je het handmatig wil doen. Maar als je geen full-time marketer of copywriter bent, zijn betalende tools gewoonweg belachelijk duur voor wat je ze gebruikt.
Ook al ben ik dan wel een full-time marketer, toch heb ik vaak voldoende aan gratis trials van iets uitgebreidere tools en aan platformen die je altijd gratis kan gebruiken. Jij kan hiermee zeker ook geschikte zoekwoorden vinden, dus laten we er maar meteen invliegen met mijn favoriete gratis tools voor zoekwoorden onderzoek!
1. Answer The Public
Ik herinner me nog goed wanneer ik deze tool voor het eerst ontdekte tijdens een webinar van een marketing agency. Wat een eye-opener!
Answer The Public is niet alleen handig voor SEO, maar sowieso voor alle online content die je maakt. Het verzamelt alle inspiratie die je maar zou kunnen vinden in één diagram. Het is daarom een goede plek om te starten als je bijvoorbeeld een nieuwe blogpost wil gaan schrijven. Je voert je onderwerp in in de zoekbalk, kiest de taal, et voilà! Je hebt een lijst met content ideeën waar je vast en zeker een paar weken (zo niet maanden!) zoet mee bent.
Jammer genoeg zijn de gratis zoekopdrachten gelimiteerd tot twee per dag. Bedenk dus goed op voorhand welke zoekopdracht je wil uitvoeren vandaag. Je kan elke zoekopdracht trouwens ook exporteren als csv zodat je ze later opnieuw kan gebruiken. Bovendien kan je met deze lijsten ook aan de slag in de volgende tool om te kijken welke zoekwoorden nu effectief zouden kunnen werken om je vindbaarheid in Google te optimaliseren.
Update: in 2022 kocht Neil Patel, oprichter van Ubersuggest, deze tool over en integreerde het in zijn eigen platformen.
2. Ubersuggest
Marketinggoeroe Neil Patel ontwikkelde zelf de tool Ubersuggest. Deze biedt allerlei gratis keyword research mogelijkheden aan, al zijn ze de laatste tijd wel gelimiteerd. Waar je vroeger onbeperkt zoekopdrachten kon uitvoeren, ben je recentelijk gelimiteerd tot 10 per dag.
Ubersuggest geeft heel handige overzichten voor je zoekwoorden onderzoek. Je ziet bijvoorbeeld hoe vaak een zoekwoord gebruikt werd voor zoekopdrachten in Google in de laatste 12 maanden. Daar staat ook een handige grafiek bij zodat je kan kijken of het een seizoensgebonden zoekterm is of niet.
Verder kan je zoeken op Keyword Ideas, waardoor je een hele lijst krijgt aan zoekwoord-varianten die mogelijk ook interessant voor je kunnen zijn en je meer inspiratie kunnen opleveren. Geef daarvoor eerst de regio en taal van je doelgroep in, zodat de tool zich daaraan kan aanpassen. Je kan Ubersuggest namelijk ook gebruiken voor local SEO, wat interessant is als je een lokale winkel of zaak hebt. Je kan dan bijvoorbeeld een zoekopdracht uitvoeren voor “juwelier antwerpen” of “hondentrainer regio gent”.
Tot slot toont Ubersuggest je ook voor elk keyword hoeveel concurrentie er is en hoe sterk die dan is, maar ook welke websites het beste ranken voor een bepaalde zoekterm.
Je hoort het al: veel mogelijkheden met deze tool 😉 Have fun with it!
3. AdWord & SEO Keyword Permutation Generator
De volgende handige tool ontdekte ik nog niet zo lang geleden, maar ik ben alvast fan! Je kan in elke keyword list een lijstje met woorden typen, waardoor de generator automatisch combinaties zal maken zodat je lange zoekwoorden creëert. Zo kan je wat variëren tussen korte en langere zoektermen, en vergroot je de kans dat lezers bij jou terechtkomen met hun specifieke zoekopdracht. Ontdek deze SEO keyword tool zelf en ga aan de slag om de vindbaarheid van jouw content te verbeteren!
4. Google Trends
Met de vorige drie tools heb je hopelijk al een aardig idee van welke keywords handig kunnen zijn voor de nieuwe content op je website. Zoals de naam van de vierde tool al zegt, toont het hoe “trendy” of populair een zoekterm is op specifieke momenten doorheen het jaar.
Ik vind het zelf best interessant om mijn vakdomein af en toe in te geven in Google Trends en dan de populariteit te bekijken over vijf jaar. Zo kan ik zien of bepaalde SEO-termen bijvoorbeeld even interessant zouden blijven in de toekomst, of dat Google analisten bepaalde verschillen voorspellen.
Stel dat je een seizoensgebonden product of dienst verkoopt, dan kan het interessant zijn om te weten hoe lang op voorhand mensen naar jouw aanbod op zoek gaan. Dit geldt ook voor wanneer je wil linken aan een terugkerend evenement, zoals Kerstmis, de Oscars of Pukkelpop bijvoorbeeld. Op die manier weet je meteen vanaf wanneer je content online moet staan of geüpdatet moet zijn, zodat je in de zoekresultaten verschijnt wanneer jouw ideale klanten ernaar op zoek gaan.
5. Keywords Everywhere
Last but not least, wil ik het hebben over Keywords Everywhere. Deze Google Chrome Extension is een handige must-have in jouw keyword research tool kit. Wanneer je de Chrome Extension hebt geïnstalleerd, zal je in Google Search aan de rechterzijde steeds een kader zien verschijnen met een heleboel extra informatie over je zoekopdracht. Zo zie je hoe moeilijk het is om te ranken voor dit keyword, hoe “trendy” de term is doorheen de tijd aan de hand van een grafiek en gerelateerde zoekwoorden die mensen gebruikten wanneer ze op deze zoekterm zochten.
Zo, dat waren mijn favorietjes om de beste zoekwoorden te ontdekken! Het beste is natuurlijk om alle tools in parallel te gebruiken, omdat elk zijn eigen sterktes heeft.
Vind je al die tools toch wat overweldigend? Dat begrijp ik, en daarom doe ik de analyse graag voor jou tijdens een SEO Actieplan. Zo hoef je zelf niet met de tools aan de slag te gaan, en leg ik je exact uit wat je goed doet op je website en waar je aan moet werken. Je zal ook concrete tips van me krijgen over welke opportuniteiten ik zie op je website om verder te groeien. Neem dus zeker eens een kijkje of het SEO Actieplan wat voor jou is!