Alles wat je moet weten over lead generatie

Tijdens mijn studies aan de Antwerp Management School, deden we met de hele school een keer de Antwerp City Game. Het is een virtueel teambuilding spel waarbij je het opneemt tegen andere teams. Elk team krijgt een gsm mee waarop je instructies krijgt. Dit zijn opdrachten die je moet uitvoeren op een specifieke locatie in Antwerpen.
 
Het wordt pas spannend, wanneer je onderweg andere teams tegenkomt. Je kan hen saboteren door op het exact juiste moment een boobytrap te activeren waardoor zij bijvoorbeeld straftijd krijgen.
 
Ik kan nogal competitief zijn tijdens een spel zoals dit, dus nam ik meteen de leiding. Wij waren team geel. Dat betekende dat ik de gsm beheerde en de gele ballon droeg (het symbool van ons team).
 
Die gele ballon trok nogal de aandacht laten we zeggen. Ik werd er hier en daar op aangesproken.
 
Nu, die gele ballon, dat is waarover ik het wil hebben vandaag.

Wat is lead generatie?

Laten we de twee woorden even verduidelijken.

Een lead is een potentiële klant. Generatie is het aantrekken of verzamelen van iets. Zet de termen nu samen en je krijgt: het aantrekken van potentiële klanten.

Een nieuwe klant aantrekken is niet altijd even eenvoudig en in sommige industrieën een project van lange adem. Tijdens de hele customer journey (het traject dat een klant aflegt tot aan de aankoop) moet je voor de optimale customer experience (klantenbeleving) zorgen. Zo win je de voorkeur én het vetrouwen van jouw toekomstige klant. En zo kan je leads genereren.

Waarom is lead generatie belangrijk?

Als niemand weet wat je verkoopt, dan komen ze ook niet bij jou kopen. Dat is logisch.

Als de tijd daar is dat je klant het product of de dienst dat jij aanbiedt wil aanschaffen, hoe zorg je er dan voor dat de klant voor jou kiest en niet voor een ander?

Lead generatie speelt hierbij een belangrijke rol. Het is een heel proces waarbij je continu bezig bent een potentiële klant te overtuigen om voor jou te kiezen. Dat doe je door ervoor te zorgen dat jouw klant 1) jou leuk(er) vindt en 2) jou (meer) vertrouwt.

Hoe doe je dat dan, leads genereren?

Ik ga dit proberen uit te leggen aan de hand van een metafoor. Bear with me 🙂

Stel je ruikt de geur van een heerlijke barbecue. Met andere woorden: je antennes ontvangen een signaal en je bent alert en geprikkeld. Door de heerlijke geur besef je opeens dat je honger hebt en best wel iets te knabbelen kan verdragen.

Je klant beseft dat hij/zij een nood heeft en nu is het jouw taak om die nood op te lossen met jouw product: een heerlijke barbecue maaltijd.

Dit is het in feite moment waarop de gele ballon van toepassing is. De gele ballon is als de geur van barbecue die je meteen het water in de mond doet lopen. De gele ballon (of de heerlijke geur) is de binnentrekker. In content marketing (het gebruiken van strategische teksten om klanten te werven) noemen we dit ook wel een “lead magnet”.

Zoals ik zei zorg je idealiter voor een betere klantbeleving dan je concurrenten. Eens je de aandacht van de klant hebt, zorg je ervoor dat de potentiële klant de nodige informatie vindt om voor jou en jou barbecue te kiezen (en niet die van iemand anders). Zo kan hij/zij relatief vlot alle fasen van jouw funnel doorlopen.

Welke fasen doorloopt een potentiële klant?

De volgende fasen zijn de stappen die een klant doorloopt in jouw sales funnel.

Awareness: de klant wordt zich bewust van zijn/haar probleem.

Consideration: de klant leert jouw oplossing kennen en neemt het in beschouwing. Dit wordt opgebroken in twee sub-stappen:

Interest: je klant ontdekt jouw product/dienst en leert dat dit mogelijk een oplossing kan bieden voor zijn/haar probleem. Je wil dat de klant je leuk vindt.

Desire: je klant gaat opzoek naar validatie. Hij/zij doet dit door te bekijken wie je al eerder kon helpen en wat de resultaten waren. Hij/zij wil jou beter leren kennen als persoon om zeker te zijn dat je te vertrouwen bent.

Action: als de klant klaar is om tot actie over te gaan – oftewel als hij/zij beslist heeft dat hij/zij een oplossing wil aanschaffen – en jij hebt de klant succesvol overtuigd om voor jou te kiezen, dan zal hij/zij hun portemonnee voor jou bovenhalen.

Klanten doorlopen altijd deze stadia.

Je kan niemand laten kopen zonder dat die de awareness en consideration fasen doorlopen hebben. Daarom moet je ervoor zorgen dat jouw ideale klant in elk stadium de nodige content, informatie enz. kan vinden die hij/zij nodig heeft om voor jou te kunnen kiezen.

Laten we dit even in de context van ons barbecue voorbeeld plaatsen.

Als je beseft dat je honger hebt nadat je de barbecuegeur opsnoof, ga je eerst bekijken wie de barbecue organiseert.

Wat vinden de aanwezigen van het eten? Hebben ze het naar hun zin? Waar heeft de kok van dienst geleerd een grill te gebruiken en het vlees te kruiden? Hoe doen andere koks dit?

Als je overtuigt bent dat dit inderdaad de beste barbecue uit de buurt is, dan zal je ook je aandeel willen in het festijn en vragen waar de kassa is.

(Ik hoop echt dat de metafoor nog altijd duidelijk is, haha!)

De optimale lead gen funnel

Je moet de tocht doorheen jouw funnel zo kort en efficiënt mogelijk maken. Vanaf het moment dat een potentiële klant in de eerste laag van jouw funnel belandt, ben je leads aan het genereren.

Social media en SEO maken vaak een groot deel van uit van een lead gen strategie bijvoorbeeld.

Het is belangrijk dat je weet in welke fase van jouw sales funnel de meeste prospecten afvallen en waarom. Zo kan je het lek in de funnel/trechter dichten en zal je een succesvolle lead generation machine opzetten!