5 must-have digital marketing skills in 2022

De marketingwereld is continu in beweging. Waar het allemaal begon met SEO, mooie visuals en krachtige copywriting, zijn “alleen” deze marketing skills in je arsenaal vandaag onvoldoende om eruit te springen.

Naarmate de marketing universe evolueert, groeien jouw skills best mee. Naast social media, een website en advertenties zijn ook andere zaken belangrijk in online marketing. Welke skills nu juist belangrijk zullen zijn in 2022 lees je in dit artikel.

Must-have digital marketing skills in 2022

Het is belangrijk dat je weet wat er speelt in de marketingwereld en dat je dus ook weet welke digital marketing skills er nodig zijn om het te maken. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je deze allemaal zélf onder de knie moet krijgen. Waar je wel op kan inzetten is mensen die je hierbij kunnen helpen. 

Met dit lijstje kan je eens brainstormen over hoe je deze skills strategisch kan inzetten in jouw business en welke skills je zelf kan ontwikkelen of welk profiel je hierbij kan helpen.

Marketing Automation

Marketing automation gaat om het inzetten van software en technologie om makkelijker bestaande leads om te zetten naar klanten. Nu, dit klinkt misschien als iets heel technisch en onpersoonlijks, maar dat hoeft het juist niet te zijn. 

Met een goede lead generation funnel en inbound marketing strategie kan je de juiste leads verzamelen, segmenteren op basis van hun interesses én hen zo content op maat aanbieden. Dat wordt mogelijk door je terugkerende taken te automatiseren.

Het is belangrijk om bij marketing automation eerst een gestroomlijnd proces uit te werken dat altijd op dezelfde manier verloopt. Als je dan gaat werken op je lead generatie en een grotere toestroom krijgt aan leads, kan je deze sneller en beter gaan verwerken met behulp van technologie. 

Data Analytics

Data en Big Data was de laatste jaren al een buzzword in de marketingwereld en dat zal voorlopig nog niet snel verdwijnen. De GDPR maakt het misschien net wat moeilijker om de data te verzamelen die we willen, maar misschien is deze wetgeving ook wel welgekomen. Het moedigt je immers aan om enkel de data te verzamelen die je écht nodig hebt. En dat maakt het dan weer makkelijker om je verzamelde data te gaan analyseren.

Een belangrijke skill om te ontwikkelen is dan ook het interpreteren van data in bijvoorbeeld Google Analytics. Hier kan je immers ontdekken hoe je webverkeer zich gedraagt, wie ze zijn, wat hen interesseert en welke informatie er eventueel nog ontbreekt op je website. Maar dit soort data vind je ook in je Shopify, Instagram, CRM of ERP systeem.

Ga regelmatig op zoek naar trends of gebruik data om de focus van je business te bepalen. Het zal je helpen om betere beslissingen te nemen.

UX

UX staat voor user experience. Het gaat om de gebruiksvriendelijkheid van en klantervaring bij de verschillende touchpoints in jouw business. 

Wat bedoel ik daarmee? In de customer journey komt een lead of een klant op verschillende momenten met jouw business in contact. Elk micro-contact en (bvb. Je merknaam komt boven bij een zoekopdracht) is een kans om je likeability op te bouwen. Elke micro-actie (bvb. Antwoorden op een poll of klikken op een link) die je hen vraagt om te nemen is een kans om hun vertrouwen te winnen.

Zowel bij lead generation als bij het verzorgen van je bestaande klanten is het belangrijk om aan de UX te denken. Neem je customer journey daarom regelmatig onder de loep en vraag je af of je touchpoints veranderd of verouderd zijn, of er nieuwe touchpoints moeten toegevoegd worden of oude geoptimaliseerd.

Video marketing

Bijna alle grote sociale media platformen geven tegenwoordig prioriteit aan video content. Nadat Facebook meer bereik toekende aan video, volgden ook Instagram (eerst met Stories en nu met de toevoeging van Reels) en LinkedIn. 

Wil dat zeggen dat je nu zelf professionele video’s moet gaan maken om aan video marketing te doen? Nee. Maar laat jezelf en je werk wel zien op Stories (dat doe je nog altijd best zelf om authentieker over te komen als KMO). Wat wel belangrijk is om zelf te leren doen, is de strategie van een video bepalen: hoe ga je de video opbouwen, hoe breng je je boodschap over, hoe moet de video er gaan uitzien qua stijl en sfeer en, last but not least, hoe promoot je je video. 

Dingen als het effectieve shooten van videomateriaal en het editen van de beelden kan je altijd uitbesteden.

Storytelling

Je bent je er vast van bewust dat mensen meenemen in een verhaal zorgt voor een diepere connectie, zeker op een emotioneel niveau. En als je weet dat 80% van zowat elke aankoopbeslissing emotion-based is, dan wordt storytelling opeens een heel aantrekkelijke strategie om toe te gaan passen.

Van oudsher weten we natuurlijk ook dat verhalen het makkelijker maken om iets te herinneren. Voordat mensen konden schrijven, was de manier om informatie te delen vaak storytelling. Dus als je nog een extra reden nodig had om in te zetten op storytelling, weet dan dat je boodschap in een verhaal gegoten beter zal blijven hangen dan wanneer je het heel droog en feitelijk brengt.

Welke digital marketing skills zijn must-haves voor jouw business?

Ga eens na welke van deze digitale marketing skills ontbreken in jouw business. Wil je eens brainstormen over hoe je ze kan toepassen in jouw business? Strategisch nadenken over bepaalde zaken? Een strategy call biedt helderheid! Als Marketing Manager in loondienst en als freelance marketing consultant met >5 jaar ervaring denk ik graag met je mee!

Boek je Strategy Call >