5 tips voor Instant Content Inspiratie

Als jij je vaak afvraagt: waarover zal ik vandaag eens posten? Dan ben je niet erg productief bezig.

Elke schrijver komt wel eens voor een writerā€™s block te staan. En je wil erop voorbereid zijn dat die instant content inspiratie mogelijk niet komt.

Maar er is een oplossing voor šŸ™‚

Heb je wel eens van de state of flow gehoord? Misschien niet, maar je hebt het vast wel eens meegemaakt.

Een voorbeeld uit mijn eigen ervaring is dat, wanneer ik niet weet waarover te schrijven voor mijn eigen socials, ik gewoon schrijf over wat me bezig houdt. Eens ik dan begonnen ben, komt het vanzelf. Dan raak ik in een flow. Het ene idee na het andere stroomt als het ware van mijn hoofd via mijn handen op het scherm.

De kunst is om in die flow te geraken en te blijven.

Ik geef je graag 4 tips om steeds instant content inspiratie te vinden voor je captions en andere teksten.

1. Plan je state of flow op voorhand in

Zorg ervoor dat je elke week of elke twee weken een tijdsblok inplant waarop je niet bereikbaar bent. Zo kan je je volledig focussen op het creƫren van captions en social media content.

De state of flow werkt alleen als die niet onderbroken wordt. Als je een stroom water blokkeert, dan komt er veel minder water of zelfs helemaal niets meer door. En als je de steen weghaalt, duurt het weer even voor de stroom opnieuw op volle snelheid gaat. Met je gedachten en inspiratie is dit hetzelfde.

2. Maak een thema schema

Schrijf je vaak over dezelfde onderwerpen? Dan kan je overwegen een thema schema op te stellen. Op Pinterest kan je er een heleboel vinden voor elk specifiek platform met content ideeĆ«n voor elke dag van de maand. Neem eens een kijkje op mijn Pinterest board. Zo heb je altijd instant content inspiratie!

3. Maak een content plan

Zelf werk ik graag met themamaanden.

Mijn voormalige werkgever was bijvoorbeeld een FoodTech startup. Elk jaar in december stelde ik een planning op van welke themaā€™s ik welke maanden zou behandelen op basis van de doelstellingen die het bedrijf wilde halen.

Stel dat ik in juni wil focussen op brain food omdat dit in Belgiƫ de examenperiode is en een segment van de ideale klanten studenten zijn, dan

1. ga ik de maand voordien een halve dag uitrekken om de onderwerpen van de captions te bepalen voor elke dag.

2. een week op voorhand deze ideeƫn uitschrijven en inplannen, zodat ze automatisch publiceren op het beste moment.

Op deze retroactieve manier werken helpt je om je inspiratie te focussen en niet in het wilde weg te gaan creƫren zonder strategie en structuur. Bovendien kan je zo ook snel en efficiƫnt schakelen naar gelang jouw noden op dat moment.

4. Creƫer captions rond de actualiteit

Wat gebeurt er in jouw industrie? Behind the scenes? Welke events of speciale dagen vinden er plaats? Welke blogartikels plaats je deze maand online? Lanceer je binnenkort een nieuw product of komt er een leuke samenwerking aan? Vier je binnenkort een mijlpaal in je zaak?

Inspelen op de actualiteit (in combinatie met populaire hashtags die hieromtrent gebruikt worden) kan jou bereik Ć©norm verhogen.

Je positioneert jezelf uitstekend bij mensen die al in de juiste mindset zitten.

Je content is relevant, want het is nu aan het gebeuren.

Mee surfen op de golf van de actualiteit is een van mijn favoriete manieren om nieuwe klanten te bereiken. En het is nog gratis ook šŸ™‚

5. Recycleer wat goed werkt

Je hoeft echt niet altijd het wiel opnieuw uit te vinden! Als je weet dat iets goed werkt, kan je het gewoon opnieuw doen. Dus als je een post tegenkomt die het merkbaar deed, kijk dan hoe je deze een beetje kan tweaken en gebruik hem opnieuw.

Niet alleen bespaar je zo tijd, je bent ook net iets zekerder dat je goede resultaten behalen.

De meest tijdsefficiƫnte en effectieve manier om je bedrijfsdoelen te halen met content leer je in de online Project Content Plan cursus. Op je eigen tempo stel jij een jaarplan en strategie op voor jouw content. Je krijgt levenslang toegang tot een cursus die jaar na jaar wordt uitgebreid met nieuwe modules en nieuwe toepassingen. Vind opnieuw plezier in je content marketing met Project Content Plan!