5 manieren om je online visibiliteit te boosten met een blog voor jouw zaak

Het is nog niet bijster lang geleden dat bedrijfsblogs voor het eerst verschenen.

Velen dachten nog: waarom zou je daar nu je tijd in steken?
 
Wat gaat dat opleveren?
 
Waarover kan je als bedrijf nu gaan bloggen?
 
Is bloggen niet eerder iets voor foodies, mama’s, reizigers en op aandacht beluste tieners?

Nee, toch niet!
 
Ik ga je heel simpel uitleggen waarom bloggen voor jouw zaak suuuper belangrijk is.

Er zijn drie redenen waarom bloggen een must is voor jouw zaak. Hou deze altijd in je achterhoofd als je artikels online plaatst op jouw blog voor maximale impact.

1. Verhoog je zichtbaarheid online met een blog voor jouw zaak

Heb je al eens van SEO gehoord?

SEO staat voor Search Engine Optimization. Je gaat als het ware jouw content optimaliseren om zo hoger te ranken in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google.

Door de juiste SEO-strategieën toe te passen, zorg je er dus voor dat je makkelijker gevonden wordt online.

Het gaat erom goed te begrijpen welke zoekwoorden jouw doelpubliek invult in de zoekbalk van Google, Bing, Yahoo, Ecosia enz. Deze zoekwoorden probeer je zoveel mogelijk te verwerken in jouw blogartikels om de kans te vergroten dat jouw ideale klant bij jou terecht komt als ze een oplossing zoeken voor hun probleem bijvoorbeeld.

Wil je hierover graag meer weten, volg dan de Start met SEO: Fundamentals cursus. Na deze cursus heb je alle fundamentele bouwstenen onder de knie om je SEO strategie op punt te zetten.

Bereik jouw ideale klant!

2. Versterk de band met je doelgroep 

Bloggen voor jouw zaak kan op verschillende manieren. Je kan een blik achter de schermen geven en schrijven over milestones die je bereikt hebt. Maar als het alleen maar over jou gaat, zal de aandacht van jouw ideale klant heel snel verslappen (behalve die van jouw naasten misschien, jouw grootste fans).

Door te bloggen over vragen waar jouw doelgroep mee zit, en hen van antwoorden te voorzien, zullen zij jou onthouden als autoriteit in jouw vakgebied.

Als jij een product of dienst aanbiedt en jouw kennis hierover deelt, bouw je het nodige vertrouwen op dat je klant nodig heeft om jou te verkiezen boven jouw concurrentie.

En als je bepaalde regeltjes volgt die ik ook aanleer in de Start met SEO: Fundamentals cursus, dan kan je na een tijdje zelfs verschijnen in de speciale features van Google zoals featured snippets (definities die helemaal bovenaan verschijnen) en People also ask (vijf meest gestelde vragen en hun antwoorden).

Blijf altijd top of mind!

3. Blog consistent

Publiceer je blog posts consistent. Het maakt niet uit of je dagelijks, wekelijks, tweewekelijks of maandelijks nieuwe content online zet. Zolang je het ritme maar volhoudt – zonder ook maar een keer over te slaan. Belangrijk is wel dat je consistent waardevolle informatie blijft delen. Ik heb al vaak het compliment gekregen dat mensen elke maandagochtend uitkijken naar de nieuwe content van mijn reisblog. Dat is wat je ook wilt bereiken, toch?

Laat jouw ideale klant uitkijken naar meer!

4. Lever waardevolle informatie 

Zoals ik al zei, maakt het niet uit hoe vaak je post, zolang je het ritme dat je jezelf oplegt maar volhoudt. Hetzelfde geldt voor de inhoud van het blog artikel. Je wil autoriteit opbouwen en jezelf positioneren als expert en betrouwbare bron aan informatie.

Ga dus niet blog posts publiceren omdat het moet. Doe het alleen als je iets te vertellen hebt. Bloggen om te bloggen heeft geen énkel nut. Integendeel, als je de lezer gaat vervelen, bestaat de kans dat hij/zij je blog helemaal niet meer gaat openen.

Voor je op de Publish knop drukt, vraag jezelf elke keer: zou ik dit willen lezen?

Consistentie is essentieel!

5. Eindig elk artikel met een call to action

Uiteindelijk ben ik je nog altijd een antwoord verschuldigd op de vraag; maar wat levert bloggen voor mijn bedrijf mij nu uiteindelijk op? Deze vraag heb ik al gedeeltelijk beantwoord.

Het volledige verhaal is dit:

  • Je verhoogt je vindbaarheid online
  • Je versterkt je autoriteit in jouw vakgebied
  • Je creëert een band met jouw doelgroep
  • Je zal top of mind zijn als jouw ideale klant klaar is om te kopen
  • Je kan je klant rechtstreeks naar een verkooppunt leiden

Op dit laatste puntje wil ik nog even in gaan. Wil je dat de tijd die je in bloggen stopt wordt terugverdiend? Schrijf je blog dan niet zomaar lukraak. Schrijf je blog wél in functie van een actie die je wilt dat de lezer neemt.

Wil je dat de klant een bepaald product koopt, schrijf dan een artikel over alle mogelijke manieren waarop dit product kan gebruikt worden of hoe de dienst die je verkoopt het leven van de klant makkelijker kan maken.

Eindig met een “oproep tot actie”. Je klant is klaar voor actie na het lezen van jouw artikel, dus zeg hem/haar wat hij/zij nu meteen kan doen om tot actie over te gaan. 

Boek jouw reis nu! Plan je eerste les in! Schaf jouw exemplaar vandaag nog aan!
 
Als je wil weten hoeveel impact je zal genereren door deze strategieën toe te passen, track dan je website metrics. Noteer bijvoorbeeld eens hoeveel bezoekers je vandaag op je website of in je winkel krijgt en hoeveel dit stijgt na één maand, drie maanden en zes maanden. Let eens op hoeveel de verkoop stijgt van een specifiek product voordat je het gepromoot hebt met je blog artikel en erna.
 
Ontdek hoeveel je kan bereiken met de juiste woorden en een sterke strategie.

Geplaatst in SEO

One thought on “5 manieren om je online visibiliteit te boosten met een blog voor jouw zaak

Reacties zijn gesloten.