content inspiratie

Contentinspiratie: 10 contentideeën die altijd succes hebben

Elke ondernemer heeft er wel eens last van: je hebt het zo druk, waardoor je geen tijd hebt om content te maken. Of misschien heb je wel tijd, maar schrikt het witte blad je af omdat je niet meteen inspiratie hebt om weer eens leuke, originele content op sociale media te gaan posten. 

Altijd opnieuw originele, authentieke, engaging content creëren klinkt als een utopie. Gelukkig raak je met enkele tips al heel ver!

Vraag jij je af hoe je geïnspireerd kan blijven en originele content kan blijven creëren? Wil jij consistent je volgers blijven steunen, informeren en entertainen? Lees dan snel verder voor 10 ideetjes die jij kan toepassen op je content! 

10 contentideeën die altijd succes hebben:

  1. Behind the scenes

De eerste tip die ik voor je heb, is om te delen met je volgers wat er achter de schermen van je bedrijf gebeurt. Toon eens wat er allemaal bij komt kijken om een nieuwe productcollectie aan te kopen, je klanten te coachen, je podcast op te nemen of je website te updaten. Je volgers zullen des te meer respect voor je krijgen omdat je laat zien wat voor werk er allemaal zit achter de producten of service die zij bij je kopen.

Benieuwd hoe je die behind the scenes juist kan verwerken in je content? Ik schreef er een andere blogpost over met 5 tips voor krachtige behind the scenes content

  1. Testimonials

Ben jij ook zo iemand die reviews of ervaringen van anderen opzoekt wanneer je producten aan het vergelijken bent? Scroll jij meteen door naar wat klanten vonden van een bepaalde dienst? Logisch, want door getuigenissen van anderen te lezen, ga je een bedrijf meer vertrouwen. Jij wil, als ondernemer, ook testimonials delen om zo een vertrouwensband met je toekomstige klant te creëren. Wat een tevreden klant zegt, heeft meestal méér impact dan wanneer je het zelf zegt.  

Wees er daarom fier op als klanten je een positief berichtje sturen of leuke feedback geven, en deel dit enthousiast op je sociale media. Zo toon je dat je een betrouwbaar merk hebt, en wie weet overtuig je die ene twijfelende persoon door die review te delen!

  1. Je producten of diensten laten zien (ja, verkopen mag én moet!)

Wees niet bang om je producten te promoten op je social kanalen. Klopt, niemand leest graag alleen maar promopraatjes op sociale media. Maar je mag zeker wel afwisselen om naast de meer informerende en entertainende content ook eens je product of dienst in de kijker te zetten. De volgers die echt geïnteresseerd zijn in wat je verkoopt, zullen die info namelijk graag lezen en nieuwe volgers komen zo net te weten wat je echt verkoopt.

  1. A day in the life of…

Niet alleen getuigenissen van anderen staan leuk op je profiel, ook die van jezelf! De meeste mensen vinden het stiekem heel leuk om te zien wat anderen doen tijdens de dag. Ze weten vaak niet waar een ondernemer een hele dag mee bezig is, terwijl er bij een webshop bijvoorbeeld veel meer komt kijken dan alleen pakjes versturen. 

Deel dus gerust eens enkele stories doorheen je dag, en neem zo je volger mee in wat je allemaal doet. Je kan er ook een terugkerend thema van maken als je dat leuk vindt, zoals bijvoorbeeld “Work with Me Wednesday”. 

Belangrijk is wel dat alles valt of staat met hoe comfortabel je er bij voelt. Vind je het echt niet leuk om jezelf al pratend te filmen op je Stories? Begin dan met foto’s en een caption te delen op je story, dat kan je dag ook perfect weergeven zonder dat jij hoeft te stressen om jezelf te filmen.

  1. Lessen die je geleerd hebt

Ondernemen is niet altijd rozengeur en maneschijn, dat weet je vast wel. Feel free om ook te delen met je volgers wat er minder goed gaat. Zeker het afgelopen jaar kwam er meer en meer kritiek op Instagramprofielen die enkel hun picture perfect life tonen, waarbij er geen traan of frustratie te zien is. 

Door net te delen waar je mee strugglet, en ook hoe je dat oplost, toon je de echtheid van jou als persoon en de veerkracht van je bedrijf. Wie weet kunnen andere mensen nog wel iets leren van jouw falen en de lessen die je eruit trok. Want als ondernemers zijn we er ook om van elkaar te leren, toch?

  1. Reels trends

Elke paar weken is er wel een nieuwe reel trend die bedrijven en influencers ten volste aanpassen naar hun stijl. Denk maar aan de outfit switch video’s, reisfoto carrousels op het ritme van de muziek of funny playback sketches die je toespitst op een thema dat bij je past.

Waarom zou jij daar zelf niet aan meedoen? Begin met een populaire audio te kiezen, ontdek welke stijl van video hierbij gemaakt wordt en beslis ten slotte hoe jij hier zelf iets mee kan doen dat past bij wat je doet en wie je bent. Zo pik je in op een trend, haal je meer bereik en heb je meteen nieuwe video content!

  1. Jezelf voorstellen

Het is misschien een beetje awkward in het begin, maar het creëert zeker en vast een band met je volgers. Door je voor te stellen op sociale media, maak je je profiel echter. Je kan tonen dat er een persoon achter je onderneming staat, die hard werkt voor haar klanten maar bijvoorbeeld ook graag koffie drinkt of schattige kindjes heeft (of een hondje in mijn geval!). 

Mensen connecteren nu eenmaal sneller met een persoon dan met een bedrijf. Door jezelf te tonen en voor te stellen, maak je je account persoonlijk en zullen mensen sneller aansluiting bij je vinden. Stel je gerust elke maand eens opnieuw voor met enkele leuke weetjes over jezelf: zo vertel je trouwe volgers weer iets meer over jezelf, en weten recente volgers meteen ook beter wie jij bent.

Fun fact: wist je dat het account van Elon Musk vier keer zoveel volgers heeft als de bedrijfspagina van Tesla op Twitter? Het draait dus volledig om dat persoonlijke aspect!

  1. Je wins delen en vieren met je volgers

Je mag fier zijn op wat je bereikt, en dat mag je zeker ook delen met je volgers. Of je nu net de kaap van 1000 volgers hebt bereikt, je eerste werknemer hebt aangeworven, je omzet gestegen is of je een nieuwe grote klant aan de haak hebt geslagen: deel het! Bovendien geeft het jou en je onderneming credibiliteit en toon je zo aan de buitenwereld dat je goed bezig bent. 

  1. Iemand in de kijker zetten

Het altijd over jezelf hebben… Let’s be honest, dat vindt niemand leuk. Zet dus gerust eens iemand anders in de bloemetjes aan wie je veel steun hebt als ondernemer. Dat kan je partner zijn omdat die je emotioneel steunt, maar even goed een vriendin die je helpt met de boekhouding, je mama die model speelt voor je foto’s of de freelancer die je uit de nood helpt met taken die jij liever uitbesteedt. Show them some love! En hupla, weer een post waarover je niet meer hoeft na te denken 🙂

  1. De wins van je klanten delen

Als laatste tip, geef ik je graag mee dat je ook de wins van je klanten mag delen. Als zij je met trots vertelden dat hun bedrijf beter draait door jouw hulp, deel dat dan op jouw sociale media als ze je toestemming geven. Ook een klant die op haar trouwfoto’s jouw juwelen draagt of een baby die een rompertje van jouw webshop showt op een kaartje: het is allemaal leuk om als afwisseling te delen én zo te tonen aan mogelijke nieuwe klanten hoe blij je bestaande klanten zijn met je werk.

Ik hoop van harte dat deze tien tips je helpen als content inspiratie zodat je meteen voldoende hebt om een paar dagen of weken zoet te zijn. Door je te laten inspireren door contentideeën zoals deze, ben je efficiënter qua tijd en heb je nog eens succesvolle content ook!

Weet je, in feite is inspiratie er 80% van de tijd. Je moet alleen weten hoe het te kanaliseren, zoals met deze tips. En als je steun nodig hebt, of nog meer inspiratie kan gebruiken om op terug te vallen, dan zijn er de Inspiratiebommekes

inspiratiebommekes

De Inspiratiebommekes is een databank met 365 contentideeën, een uniek idee voor elke dag. Je begint bij het doel van je post, wordt geïnspireerd door het contentidee én krijgt templates en voorbeelden om het idee uit te werken. Het denkwerk is voor jou gedaan. Je moet het enkel nog in je eigen woorden omzetten. Nooit meer stress over content creëren!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.