10 tips om je warme leads te converteren naar betalende klanten

Het is een ding om aan je brand awareness te werken en te zorgen dat iedereen weet dat jouw bedrijf bestaat en wat je doet. Het is nog iets anders om ervoor te zorgen dat je het vertrouwen wint van deze mensen, leads verzamelt en je e-maillijst laat groeien door slimme acquisitie-tactieken zoals gratis freebies. 

Vaak stopt het hier, terwijl je NU moet proberen je warme leads (=mensen die interesse hebben getoond) om te vormen naar betalende klanten. Als je ze op je e-maillijst zet zonder er iets mee te doen, zal je overblijven met een hoop koude leads die niet meer weten wie je bent. 

Daarom is het van belang dat je niet alleen inzet op lead generatie, maar ook op lead activatie: je overtuigt en moedigt je leads aan om voor jouw aanbod te kiezen. Daar geef ik je hieronder negen tips voor, om te zorgen dat je meteen aan de slag kan om je eigen activatiestrategie uit te werken!

1. E-mail marketing

E-mails zijn i-de-aal om je leads om te zetten naar betalende klanten. Natuurlijk is het essentieel dat je niet alleen de stereotiepe promotionele nieuwsbrieven gebruikt, maar dat je echt inzet op conversie. Stuur je subscribers wekelijks e-mails met tips, tricks, verhalen en andere interessante, waardevolle content waarin je kan teasen over iets uit je aanbod dat hierbij past. 

Goede e-mail marketing zal ertoe leiden dat je leads en subscribers zich je aanbod herinneren Ă©n daardoor ook bij jou gaan kopen. 

2. Tijdelijke promoties

Iedereen is toch meer geneigd om iets te kopen aan korting of met extra waarde bij? Daarom denk je best zelf ook eens na hoe en wanneer je dit zou willen toepassen. Daar zijn verschillende manieren voor.

Je rekent deze korting best in in de prijs van je aanbod of je campagnes. Het is belangrijk dat je niet te laag onder je productwaarde gaat, want anders denken de klanten dat je product overpriced is of dat het niet zo waardevol is omdat het plots zo goedkoop is. Tegelijkertijd moet je dan weer wel net genoeg korting geven om je leads te overtuigen. Maak dus een goede afweging.

Verder is het ook belangrijk om je korting te koppelen aan een gelegenheid, zoals je verjaardag of Valentijn. Zo voorkom je dat potentiële klanten wachten om te kopen tot er nog eens een korting komt.

3. Tijdelijke bonussen 

Als je ervoor kiest om geen korting te geven, is een bonus een goed alternatief. Door je klanten iets extra te geven, krijgen ze ook meer waarde en zal dat ook meer aanzetten tot aankopen. Dat hangt natuurlijk wel sterk af van je de sector en doelgroep, dus moet je dat zelf evalueren afhankelijk van je eigen business.

Net zoals bij kortingen kan je hier schaarste of urgentie aan koppelen om sneller te overtuigen tot actie.

4. Werk met lanceringen

Een lancering is een afgebakende periode waarin je 1 dienst of product kei hard gaat promoten. Dit kan een nieuw of bestaand element uit je aanbod zijn.

Door eerst hype en buzz te creĂ«ren, maak je mensen warm voor wat gaat komen. Zorg ervoor dat ze als eerste de big reveal willen weten (FOMO) of als eerste kans willen maken om het schaarse aanbod te kopen (bvb. Er zijn maar tien plekken in je programma obv first come, first serve). 

Je kan dit ook combineren met early bird bonussen of tijdelijke kortingen. De bedoeling is je toekomstige klanten een reden te geven om niet te wachten tot morgen om jouw aanbod te kopen. Deze strategie werkt voor elk bedrijf. Dus jij kan dit ook! 

5. Social media content

Sociale media content is er niet alleen om top of mind te blijven bij je doelgroep, maar ook om ervoor te zorgen dat ze hun online winkelmandje bij jou gaan vullen. Daarom is het belangrijk dat je een duidelijke strategie hebt die gericht is op hetconverteren van leads naar betalende klanten via sociale media. Je volgers waardevolle tips en info bieden is belangrijk, maar het is nog belangrijker dat je verkoopt. Vertel wat er in je aanbod zit. Wat kunnen mensen leren uit je programma of cursus? Waar en hoe kan je kopen?

Als je geen kaas hebt gegeten van contentcreatie, is dat niet altijd even makkelijk om erbij te nemen als ondernemer. De Inspiratiebommekes kunnen daarbij bijvoorbeeld helpen: 365 contentideeën die je kan toepassen op jouw business. Zo zal je automatisch zorgen voor zowel boeiende en informatieve content als conversiegerichte posts die betalende klanten creëren.

6. DM’s

Een persoonlijke aanpak werkt! Maak dus niet alleen gebruik van posts en stories op Facebook, Instagram en LinkedIn. Zet ook in op interactie. Je kan bijvoorbeeld een poll plaatsen op je LinkedIn, waarna je de mensen die geantwoord hebben een berichtje kan sturen. Zo kunnen ze je meteen vragen stellen, kan je hen een kortingscode geven… Of stel een vraag in je Stories en antwoord met een persoonlijke DM naar iedereen die je sticker gebruikte.

Je toont zo dat je je volgers graag wil leren kennen en dat ze laagdrempelig bij jou terecht kunnen. Zo zullen ze je sneller vertrouwen en meer geneigd zijn ook bij jou te kopen.

7. Webinars

Een webinar zet eveneens in op een persoonlijke aanpak. Het biedt kijkers de mogelijkheid om live vragen te stellen. De deelnemers kan jij achteraf nog mailen als laatste push om je aanbod aan te kopen. En omdat jij al waarde gaf en je tijd vrijmaakte voor hen, zullen ze al een hogere willingness-to-pay vertonen.

Vaak wordt een webinar ook gecombineerd met een lancering of een tijdelijke promotie. Zo zie je maar dat alles bij elkaar aansluit. Een holistische marketing- en salesstrategie vergemakkelijkt het proces om warme leads te converteren tot betalende klanten!

Bonus tip: een webinar hoeft trouwens niet altijd gratis te zijn. Een klein bedrag, bijvoorbeeld tussen de 7 en 47 euro, afhankelijk van je aanbod en sector, is een redelijk gemakkelijk te overbruggen drempel. Je zal merken dat de aanwezigheidsratio voor een betalende webinar hoger ligt. Bovendien is het psychologisch makkelijker voor je leads om nadien een groter bedrag bij je te besteden wanneer ze hun portemonnee al eens eerder boven haalden. 

8. Testimonials

Verschillende onderzoeken toonden al aan dat mensen een product of dienst en de verkoper ervan sneller vertrouwen als ze zien dat andere klanten er tevreden van zijn. Wees daar dus niet verlegen over! 

Vraag aan je tevreden klanten om een korte review te schrijven. Of vraag of je de lieve woorden die je kreeg via DM of mail als getuigenis mag gebruiken. Social proof verhoogt de credibiliteit van je bedrijf en zal potentiële klanten overtuigen om ook bij jou te kopen!

9. Kennismakingsgesprek

Tijdens een kennismakingsgesprek kan je echt inzetten op een persoonlijke aanpak. Je krijgt meer voeling met elkaar tijdens een (virtuele) face-to-face ontmoeting dan via een e-mail of DM-conversatie. Zo kan je langs beide kanten kijken of jij de lead kan helpen en of de lead ook een goede connectie voelt met jouw manier van werken.

Vergeet niet dat een intake bedoelt is om te kijken of je je aanbod kan verkopen. Als je lead niet meteen een beslissing kan nemen, vraag dan wanneer je een concrete beslissing kan verwachten of stel zelf een datum voor, bvb. enkele dagen later, om nog eens in te checken. 

Wil je weten hoe je sales calls aanpakt zonder pushy over te komen? Check dan zeker het sales call e-book eens, waarin je meer leert over hoe je leads converteert tot betalende klanten tijdens verkoopsgesprekken. 

10. Remarketing ads

Als laatste kan je je leads ook retargeten via ads. Remarketing strategie houdt in dat je leads die jou al kennen (bvb. Omdat ze al eens op je website zijn komen kijken) blijft bereiken. Het is wetenschappelijk bewezen dat iemand min. 7 keer met jouw aanbod in aanraking moet komen om ze te converteren naar betalende klanten. Dat kan je bijvoorbeeld doen via de Facebook Pixel.

Omdat de mensen die je retarget je al kennen, kan je directer zijn dan bij onbekenden. Een voorbeeld: stel je voor dat je al een tijdje aan het daten bent met iemand. Op een bepaald moment ishet tijd is voor de next step: een vaste relatie, samenwonen… Zo is het ook met je leads.

Kan jouw bedrijf wel een activatiestrategie gebruiken om meer leads te converteren naar betalende klanten? Ik brainstorm er graag met je over tijdens een Strategy Call. Dan kijken we samen hoe we je conversiestrategie en -funnel in kaart kunnen brengen.