Wat is goede content? Download de checklist
Weet jij wat goede content eigenlijk precies zo “goed” maakt?
Hoewel er zeker subjectieve aspecten zijn – zoals wat de ene visueel aanspreekt en de andere weer afstoot – vroeg ik me af of er ook bepaalde sleutelelementen zijn die je kans op goede content kunnen verhogen.
En wat maakt dan dat content succesvol is?
7 factoren die bepalen of je content goed is
1. Goede content is actiegericht
Informerende content, zoals een how-to tutorial, zijn heel leuk. Ik heb een grote voorstander van jou toekomstige klanten een voorsmaakje te geven van wat je weet en kan. Maar nog beter is het als je die toekomstige klant zelf iets kan laten uitvoeren waardoor ze bewijs hebben dat jij weet waarover je spreekt. Geef dus concrete actiegerichte tips!
2. Goede content is origineel
De beste manier om origineel uit de hoek te komen, is door authentiek te zijn. Wat is jouw unieke kijk op de zaken? Hoe zou jij dit concept uitleggen? Hoe pak jij iets aan? Er is bijvoorbeeld niemand die een blik achter de schermen kan geven zoals jij, want niemand beleeft een dag op exact dezelfde manier 🙂
3. Goede content is doelgericht
Je kan content creëren om content te creëren, maar als het nergens naartoe leidt, is het dweilen met de kraan open. Zorg ervoor dat elke post een doel heeft, bvb. een pagina op je website bezoeken, je volgen op Instagram of je een DM sturen.
4. Goede content is foutloos
Lees je tekst mentaal na, maar ook luidop! Altijd. Altijd. Altijd. Zo ontdek je niet alleen spelling- en grammaticafouten, maar merk je ook sneller herhaling op of een zinsbouw die niet goed zit. Bovendien, als je bronnen vermeldt, doe dit dan best ook op een correcte manier!
5. Goede content is gefocust
Elke tekst wordt gelezen door de ene persoon aan de andere kant van het scherm. Daar zit 1 persoon, dus spreek je ook tegen een jij (en niet een jullie). Een goede manier om een stuk content te maken, is door je in te beelden dat je tegen een van je persona’s spreekt (d.w.z. een fictief persoon die een segment van je klanten vertegenwoordigd).
6. Goede content is beknopt
Beperk je tot de essentie. Een goede regel is om in een social media post, blog artikel of video 1 vraag te beantwoorden en voor andere zaken andere posts te maken of te verwijzen naar posts die op dat ene detail verder ingaan. Schrap dus wat overbodig is of verwijs naar een andere plek waar je meer te weten kan komen. Zo boost je in een keer ook je lead generatie!
7. Goede content is waardevol
Truthbomb: als je niks nuttigs te zeggen hebt, zeg je beter niets. En nuttig wil zeggen dat je iemands leven ermee verrijkt, bvb. door te inspireren of iets bij te leren. Geloof me, dat klinkt makkelijker als het is. Zelf denk ik achteraf ook soms: en dat was nu eens voor niemand interessant behalve voor mezelf se.
Maar hopelijk vond je deze lijst alvast wél waardevol! 🙂
Om het helemaal makkelijk te maken, heb ik een Content Quality Checklist voor je gemaakt die je hier kan downloaden. Je kan die opslaan of afdrukken en je belangrijkste content pieces hiermee aftoetsen om je kans op succes te vergroten!
2 thoughts on “Wat is goede content? Download de checklist”
Reacties zijn gesloten.