Email marketing en GDPR: wat mag wel en wat mag niet
Sinds de invoering van de GDPR is email marketing een delicate zaak geworden: wanneer mag je mensen nu wel of niet een mail sturen? Hoe gepersonaliseerd mag je juist gaan met je mailings? Want om te personaliseren moet je meer (persoonlijke) data verzamelen.
We duiken in het onderwerp van e-mail marketing en GDPR om je een algemeen beeld te geven van de regels die je moet volgen.
Wat is cold mailing?
Cold mailing is een vorm van leads verzamelen binnen de categorie van cold outreach. Wanneer je leads contacteert via e-mail vanuit een commerciële intentie en zij hadden dit niet echt verwacht, dan spreken we van cold mailing. Je spreekt een koude lead aan.
Volgens de GDPR mag je niet mailen met een commerciële insteek als de ontvanger daar geen toestemming voor gegeven heeft. Op het moment dat zij hun e-mailadres met jou delen, geven ze ook mee wat jij precies met deze gegevens mag doen. Als daar niet bijstaat “promotionele informatie opsturen” bijvoorbeeld, dan mag jij dat niet doen. Da’s letterlijk strafbaar.
Wanneer geldt de GDPR?
Alles wat je moet weten over de GDPR en data privacy kan je in een eerder artikel lezen. Let op: ik mag jou geen advies geven over wat wel en niet mag, maar ik kan wel samenvatten wat de geest van deze wetgeving inhoudt.
De GDPR geldt altijd bij het verzamelen, opslaan en vernietigen van persoonsgegevens (en alle andere activiteiten daartussen). Welke soort data hier precies onder valt, lees je in mijn artikel over alles wat je moet weten over de GDPR.
Onthou dat de GDPR niet jouw vijand is: de wetgeving bestaat om zowel de verwerker als de verstrekker van de data te beschermen.
Wat mag wel en wat mag niet?
Er is veel grijze zone als het op de GDPR aankomt, maar er zijn wel een aantal duidelijke houvasten en cases die je in acht kan nemen.
Dit mag wel in e-mail marketing:
- Je mag iemand een nieuwsbrief sturen als hiervoor expliciet toestemming is gegeven
- Je mag iemand een lead magnet opsturen wanneer zij dit specifiek hebben aangevraagd (bijvoorbeeld door hun gegevens achter te laten op de landingspagina)
- Je mag iemand de noodzakelijke informatie sturen over een bestelling/aankoop/afspraak om hen op de hoogte te houden (bvb. een overzicht van hun bestelling, logingegevens voor een online cursus, met welke partij hun pakketje zal geleverd zal worden, een afspraakherinnering…)
- Je mag iemand promoties sturen (bvb. voor een verjaardag) als hier expliciet toestemming voor gegeven is
- Je mag iemand eenmalig via e-mail vragen of ze bvb. openstaan voor een gesprek om je aanbod te bespreken
Dit mag niet in e-mail marketing:
- Je mag geen persoonsgegevens doorverkopen zonder toestemming van de verstrekker
- Je mag geen nieuwsbrieven sturen naar iemand zonder hun toestemming
- Je mag geen promoties sturen naar iemand zonder toestemming (ook niet als je ervan overtuigd bent dat je hierbij informatie verstrekt in het voordeel van de ontvanger)
- Je mag niet via e-mail herhaaldelijk je aanbod pitchen zonder toestemming (dat zouden we immers ongewenste promotie kunnen noemen)
- Je mag niet iemand die een lead magnet aanvroeg ook een nieuwsbrief sturen zonder hun expliciete toestemming
Nu heb je in het kort een beeld van wat wel en niet mag in e-mail marketing volgens de GDPR. Natuurlijk zijn er een heleboel omweggetjes die je kan inzetten om toch e-mails te kunnen uitsturen. Je kan me altijd vragen hoe ik dat aanpak, maar nogmaals: ik ben geen expert. Daarvoor verwijs ik je door naar legal support 🙂