Als je iets verkoopt, wil je dat mensen weten dat ze dit bij jou kunnen kopen. Je moet dus reclame maken, zodat mensen weten dat jij een bepaald product of dienst aanbiedt. Je verwijst hen door naar jouw website waar ze actie kunnen ondernemen.
Vandaag ga ik niet in op hoe je de content creëert die mensen zal overtuigen om jouw product of dienst in overweging te nemen.
Wel heb ik het deze keer over een specifiek kanaal waarmee je jouw doelpubliek kan bereiken.
Laten we beginnen met het stukje theorie 🙂
3 soorten media die je moet kennen
Er zijn honderden manieren en locaties om jezelf in de kijker te zetten en elk heeft zijn voor- en nadelen.
In het algemeen kunnen deze media opgedeeld worden in drie categorieën:
- Owned media: content die je deelt op de kanalen die je zelf gestart bent en beheert, zoals social media kanalen, blog, website… Op deze kanalen kan je een langetermijnrelatie opbouwen met jouw ideale klanten.
- Earned media: content die gedeeld wordt door de media, jouw publiek, word-of-mouth, viral content… en die hierdoor ook als geloofwaardiger wordt beschouwd.
- Paid media: betaald gebruik van een derde partij, zoals sponsorships, advertenties in printed media, online ads op social media, paid search… zodat je sneller op grotere schaal jouw doelpubliek bereikt.
Een mix van deze drie is the best way to go.
Ik wil nu vooral focussen op organisch bereik, en meer bepaald owned media.
Meer verkeer naar je website leiden met Pinterest
Je zet ongetwijfeld al uitgebreid in op social media om verkeer naar je website te halen. Misschien heb je je website en blog artikels ook al geoptimaliseerd voor SEO, zodat men je makkelijk organisch kan vinden via zoekmachines.
Maar een kanaal dat in het algemeen nog erg onderbenut is, zeker in België, is Pinterest.
Pinterest is eigenlijk een zoekmachine zoals Google, maar dan visueel. Het is geen social media platform, zoals sommigen denken.
Hoe werkt Pinterest?
Je geeft je zoekopdracht in zoals je op Google zou doen. Het resultaat is een hele lijst aan kleurrijke omslagfoto’s die, als je erop klikt, je doorverwijzen naar blogartikels en webpagina’s met de antwoorden die je zoekt. Het populairst zijn recepten, how-to artikels, lijstjes en interieur-, fashion- en DIY-inspiratie.
Waarom moet je Pinterest gebruiken?
Er zijn dagelijks wereldwijd 291 miljoen mensen actief op Pinterest die maandelijks 2 miljard zoekopdrachten uitvoeren. Een kleine 3 miljoen gebruikers komen uit Nederland. Uit België zijn er niet veel demografische gegevens beschikbaar momenteel. Wel is bekend dat er vorig jaar meer Belgische gebruikers actief waren op Pinterest dan op LinkedIn en Twitter.
Dat is een mooie vijver om in te vissen en wat netten uit te zetten. Zeker als je weet dat 87% van de Pinterestgebruikers al eens een aankoopbeslissing heeft gemaakt op basis van Pins. Het is dus de moeite waard om in je funnel strategie Pinterest te betrekken.
De voordelen van Pinterest voor je funnel strategie
- Op een digital marketing conferentie sprak ik de vertegenwoordiger van Pinterest Nederland. Zij zei me dat, volgens de laatste gegevens, de levensduur van een pin kan oplopen tot 3,5 maanden. Dat betekent dat je ROI natuurlijk veel hoger is! Zeker als je vergelijkt met een Facebookbericht dat een levensduur van 30 minuten heeft. Dat betekent dus dat je meer kans hebt om gevonden te worden per post én minder moeite hoeft te doen.
- Omdat er veel zoekopdrachten worden uitgevoerd op Pinterest, is het platform rijk aan data rond trends en seizoensgebonden producten – dit zijn dingen waar jij met jouw content ook rekening mee kan houden. Pinterest zelf stuurt jaarlijks een themakalender uit waarin ze je begeleiden rond welke content je nu al moet gaan maken om klaar te zijn tegen de ideale publicatiedatum. Handig toch?
- Als jouw website gelinkt is met jouw (zakelijk) Pinterestaccount, dan kunnen bezoekers van jouw site ook afbeeldingen van bijvoorbeeld producten uit jouw webshop gaan pinnen op hun borden. Deze pins worden opnieuw vindbaar voor andere gebruikers van Pinterest, waardoor je automatisch een nieuw segment van jouw potentiële publiek kan bereiken!
Wat ik persoonlijk een leuke case vond die de vrouw van Pinterest deelde, was die over VTWonen. Zij hielden een wedstrijd voor de origineelste borden om een huis in te richten. De borden moesten producten van op hun website bevatten en de naam van de campagne dragen. Zo zorgde VTWonen ervoor dat hun producten super aanwezig waren op Pinterest, waar anderen ze dan ook kunnen vinden. En ze moesten zelf helemaal niets doen!
Zo, ben je ready om erin te vliegen met Pinterest?
Als je start vanaf nul, dan heb ik voor jou deze lijst met zes best practices die je helpen om jouw Pinterest business account op te zetten.
Wat je vooral dient te onthouden als je ook wil inzetten op Pinterest:
- Pinterest is een zoekmachine: benader het ook zo!
- Maak een bedrijfsaccount aan en claim jouw website.
- Zorg voor structuur in je boards en voeg strategische descriptions toe, zodat het Pinterest systeem sneller jouw relevante pins kan vinden.
- Gebruik Pinterest voor contentinspiratie op te doen.
- Deel meer content van anderen dan van jezelf.
Heb je je account aangemaakt op Pinterest, volg me dan! Ik krijg hiervan een melding en dan kan ik jouw board terugvolgen. Bovendien vind je in mijn boards regelmatig nieuwe inspiratie en gecureerde tips om te blijven bijleren over online marketing en social media!