Zo blijf je top of mind bij je doelgroep

Je pijplijn gevuld houden is super belangrijk. We willen steeds nieuwe klanten en nieuwe mensen bereiken om te kunnen groeien. Maar soms vergeet je als ondernemer dat er al heel veel mensen je kennen. Maar je moet ze er wel nog aan herinneren dat je bestaat, zodat ze je niet vergeten. 

In dit artikel leg ik je uit hoe je top of mind blijft bij je doelgroep!

Waarom je je naamsbekendheid moet vergroten

Als ondernemer is het essentieel dat je naamsbekendheid of merkbekendheid creëert, zodat genoeg mensen je kennen. Je naamsbekendheid vergroten, ook wel een brand awareness strategie genoemd, vraagt wel wat werk. 

Het helpt om als ondernemer en bedrijf vertrouwen op te bouwen met bij je doelgroep. Zo zorg je ervoor dat de mensen die jou al kennen je niet uit het oog verliezen als ze je op een bepaald moment nodig hebben. 

Werken aan je brand awareness is niet alleen goed om klanten te ronselen en nadien te behouden, maar het is ook veel goedkoper dan telkens te investeren in het verkrijgen van nieuwe klanten! 

Hoe kan je top of mind blijven bij je doelgroep?

Als je bijvoorbeeld je bestaande klanten laat weten dat je een nieuw aanbod of een nieuwe collectie hebt, zullen ze relatief snel bij je kopen. Ze kennen en vertrouwen je al. Als je telkens bakken tijd en geld moet spenderen aan manieren om nieuwe klanten te overtuigen, ben je veel meer energie en resources kwijt.

Het zou te gek zijn als je enkel zou focussen op marketing funnels voor nieuwe klanten in plaats van je onderneming ook top of mind te houden bij je bestaande klanten.

Top of mind awareness is met andere woorden een begrip dat elke ondernemer zou moeten kennen, of toch de strategie hoe top of mind te blijven bij hun doelgroep. Er zijn verschillende strategieën om merkbekendheid te creëren.

Strategie 1: top of mind blijven via sociale media

Een band opbouwen met je ideale klanten? Natuurlijk kan dat via sociale media! 

Door persoonlijke én waardevolle content te delen, zal je naamsbekendheid en autoriteit opbouwen bij je doelgroep. Zorg ervoor dat je een goede mix hebt tussen informatieve, inspirerende en interessante content en de commerciële content waarin je enkel over je producten of diensten praat. 

Daarnaast kan je ook inzetten op interactie. Doe eens een Q&A op je stories, activeer een poll of stel mensen een vraag. Zo kan je je volgers regelmatig ook eens een DM sturen afhankelijk van hun antwoord op je post of story. Eens je hen wat beter kent, kan je al wat makkelijker vragen hoe het met hen gaat en of je hen met iets kan helpen.

Ook nuttig als je eens geen contentinspiratie hebt: deel een weetje of foto van jezelf, dat toont de persoon achter het bedrijf!

Strategie 2: Een Facebook community als ideale aanvulling

Een groep of community op een platform als Facebook is verder ideaal om je klanten samen te brengen. Zo kunnen ze van elkaar leren met hun vragen of ervaringen met jouw producten of dienst. En daarnaast kun jij hen ook makkelijk bereiken natuurlijk. 

Het voordeel van zo’n community is dat elk lid van de Facebookgroep een melding zal krijgen van je posts, waardoor je berichten (bijna) altijd aankomen. Posts op sociale media daarentegen hebben een beperkt bereik en gaan bij veel mensen al eens verloren in de stroom aan berichten.

Een community is dus een handig middel om je klanten op een andere manier te bereiken in het kader van brand awareness. Zo zorgt niet alleen jijzelf dat je top of mind blijft, maar doen ook je klanten dat door te reageren in de groep! Twee vliegen in één klap dus 😉 

Strategie 3: Awareness marketing via mail

Hoewel veel ondernemers denken dat e-mail marketing anno 2022 niet meer zo nuttig is, is dat het zeker wel! Een band opbouwen met klanten kan zeker ook door ze via e-mail te benaderen. Net zoals op sociale media, zijn er verschillende mogelijkheden via de online postduif. 

Zo kan je promotionele mails sturen, maar wissel je die best ook af met e-mails die iets van waarde geven aan je klant. Dat kan een kortingscode zijn, maar ook interessante tips over je diensten of bijvoorbeeld informatie over hoe je je producten kan gebruiken/stylen enz.

Zeker als je e-maillijsten juist gebruikt, kan je er heel veel mee doen. Je kan namelijk ook filteren en segmenten gaan targeten, bijvoorbeeld o.b.v. wat ze eerder bij je gekocht hebben, hoe lang het geleden is dat ze nog een aankoop deden…

Strategie 4: remarketing campagne om top of mind te blijven

Tot slot kan een remarketing of retargeting campagne een goede aanvulling zijn om je top of mind marketing te versterken als ondernemer. Dat betekent dat je advertenties gaat inzetten met de Facebook Pixel

Op basis van de pixel zullen jouw websitebezoekers je niet vergeten, omdat ze eraan herinnerd worden dat ze al eens op je online domein zijn geweest. Op die manier kan je met verschillende advertentiecampagnes jouw klanten bereiken om (opnieuw) bij jou te kopen. 

Kan jouw bedrijf wel een awareness boost of concreet plan rond naamsbekendheid gebruiken? Ik brainstorm er graag met je over tijdens een Strategy Call. Dan kijken we samen hoe we je brand awareness strategie en funnel in kaart kunnen brengen zodat je top of mind blijft bij je doelgroep.