Zo kan je zoekwoorden vinden voor jouw business
Je herkent het waarschijnlijk wel: je vindt weer geen inspiratie om nieuwe content te gaan schrijven, en je deadline komt steeds dichterbij. Eens je dan eindelijk een goed idee vindt, heb je nog veel werk om dat uit te schrijven. Als je dan nog zoekwoorden onderzoek zou moeten gaan uitvoeren om je websites SEO te optimaliseren, zinkt de moed je helemaal in de schoenen. Herkenbaar?
Zoekwoorden analyse is nochtans essentieel om ervoor te zorgen dat je tekst goed vindbaar is. Gelukkig is keywords bepalen helemaal geen rocket science! Daarom antwoord ik in deze blog graag op enkele veelgestelde vragen, zoals:
- hoe kan je gepaste zoekwoorden vinden?
- hoe maak je een zoekwoorden analyse?
- wat is een goed zoekwoord?
Maar eerst zullen we het onderwerp even kaderen.
Waarom zijn zoekwoorden belangrijk?
Er bestaan nog altijd veel SEO mythes die de meeste ondernemers niet helemaal begrijpen. Hierdoor zijn ze ervan overtuigd zijn dat SEO ofwel heel makkelijk is (je moet gewoon de zoekwoorden met veel volume in de tekst verwerken) of net heel moeilijk is (want wtf is link-building nu eigenlijk?).
Het is mijn missie om je te laten inzien dat het helemaal niet zo moeilijk is om je website te optimaliseren om beter vindbaar te zijn voor je klanten. Zoekwoorden zijn een belangrijk element van deze optimalisaties. Zoekwoorden gebruiken is zelfs essentieel voor SEO om te zorgen dat je content hoger gaat ranken in de lijsten van zoekmachines. Daar zijn drie redenen voor.
- Zoekintentie
Ten eerste moet je de zoekintentie van je publiek leren kennen. Plaats je dus eens in hun schoenen. Door een SEO-onderzoek uit te voeren, ga je op onderzoek uit om te leren wat mensen juist zoeken en waarom. Eens je dat ontdekt hebt, kan je de termen bepalen die aansluiten bij de zoekopdrachten van je doelpubliek.
Ik zal even een voorbeeldje geven om het wat duidelijker te maken. Stel, je bent een schoonheidsspecialiste en je wil graag nieuwe klanten bereiken. Als je een SEO-onderzoek gaat uitvoeren om te weten welke keywords je best gebruikt, zal je opmerken dat mensen niet alleen zoeken op ‘schoonheidsspecialiste’. Ze zullen eens zo vaak zoeken op problemen die ze willen verhelpen, zoals acne of een droge huid. Door die keywords te gebruiken, speel je in op de zoekintentie van die mensen. Op die manier komen ze met hun probleem sneller op jouw website, die hen hulp kan bieden bij wat ze nodig hebben. Klinkt best logisch, toch?
- Relevantie
Daarnaast zou je niet enkel je pagina vindbaar moeten maken voor je doelpubliek, maar ook voor de zoekmachine zelf. Door passende zoekwoorden te verwerken in je tekst, toon je de crawlers van Google waarover je content gaat. De crawlers van Google schuimen namelijk alle webpagina’s af om te kijken hoe relevant de inhoud is. Zo kan het algoritme de relevantie van je content bepalen en je content ranken in de zoekresultaten ten opzichte van andere pagina’s die het onderwerp behandelen.
Gerelateerde zoekwoorden maken bijgevolg duidelijk aan Google dat je pagina relevant is voor een bepaalde zoekopdracht en zo zal je content uiteindelijk een beter plaatsje krijgen in de zoekresultaten.
- Zoekvolume
Ten derde is ook zoekvolume belangrijk bij het kiezen van de juiste keywords. Door een zoekwoorden analyse uit te voeren en keywords te vinden waar effectief zoekvolume op zit, verhoog je de kans dat iemand je content zal vinden. Dat betekent dat je dus woorden gaat gebruiken die mensen vaak intypen als zoekopdracht, zodat je meer kans hebt dat zij je website openen als antwoord op hun vraag.
Helaas ben je niet de enige die deze techniek zal gebruiken. Daardoor heeft een hoog zoekvolume vaak het nadeel dat het ook competitief is. Dat komt omdat veel mensen dezelfde keywords gebruiken. Ik geef je daarom verder in dit artikel nog enkele extra tips mee om te leren hoe je best je zoekwoorden kan bepalen.
Hoe kan je gepaste zoekwoorden vinden?
Je weet nu dat zoekwoorden belangrijk zijn en waarom. Nu is het een kwestie van goede zoekwoorden te vinden die je content omhoog brengen in de zoekresultaten bij zoekopdrachten van jouw ideale klanten.
- Start bij je doel
Bij elk zoekwoordenonderzoek is het nuttig dat je je doel voor ogen houdt op elk moment. Waarom schrijf je een bepaalde tekst en wat wil je met je content bereiken? Wil je de lezer vooral overtuigen van wat je verkoopt, of wil je bijvoorbeeld eerst de lezer helpen met jouw kennis? Denk daarover na voor je gaat bedenken welke zoekwoorden je nodig hebt.
- Waarover wil je schrijven?
Vervolgens kan je gaan brainstormen over wat je zeker wil vermelden in je tekst. Dit is niet alleen een goede voorbereiding op de outline van je blog of artikel, maar kan ook inspiratie bieden om zoekwoorden te selecteren. Zo creëer je als het ware een kapstok van ideeën om je artikel aan op te hangen bij het schrijven.
- Gebruik tools bij de je onderzoek
Gelukkig sta je er niet alleen voor bij een zoekwoorden analyse: er zijn verschillende tools om je te helpen met SEO. Neem daarom eens een kijkje naar tools als Ubersuggest of Google Keyword Planner, om bepaalde woorden uit te testen.
Als we hetzelfde voorbeeld terug aanhalen, kan je dus het zoekwoord ‘schoonheidsspecialiste’ ingeven in een tool, maar je kan ook op specifieke problemen zoeken waar je doelpubliek last van heeft, zoals ‘droge huid’. Kijk best ook naar het zoekvolume om te weten te komen of mensen vaak zoeken op die specifieke woorden. Eens je daarmee klaar bent, kan je een lijstje opstellen met de relevante keywords voor je artikel.
- Zoekwoorden verwerken in je tekst
Zo, de zoekwoorden heb je al, dat werk zit erop! Nu is het belangrijk dat je je geselecteerde lijstje in je outline gaat verwerken. Hou er rekening mee dat zoekmachines altijd van buiten naar binnen gaan scannen. Ze checken dus eerst de titel, dan de tussentitels, en vervolgens de inhoud en aanklikbare tekst, dus verwerk daar zeker je keywords in.
- Aan de slag!
Als laatste stap kan je beginnen met je tekst volledig uit te schrijven. Normaal zou dat vlotjes moeten gaan nu je al je zoekwoorden al hebt gevonden en op de juiste plaats hebt gezet in je outline. Vergeet daarnaast niet dat ook de leesbaarheid van je tekst belangrijk blijft voor goede content. Lees zeker nog eens na op fouten, maak je tekst actiegericht en voeg wat leuke afbeeldingen toe. Een vlot lezende tekst die er mooi uitziet en ook nog eens de juiste SEO-technieken toepast: wat een plaatje!
Wil je beter worden in keyword research? Alles begint bij de fundamenten en die leer je in de Start met SEO: Fundamentals cursus. Er is een hele module over hoe je de juiste keywords vindt om je leads doorheen de sales funnel te begeleiden: van onbekend en onbemind naar tevreden en betalende klant!