Mijn mening over Instagram Engagment Pods
Ik zie vaak de vraag verschijnen in mijn netwerk wat tegenwoordig de gedachtegang is rond Instagram engagement pods. Daarom nam ik even de tijd om mijn mening duidelijk te formuleren vanuit mijn praktijkervaring met pods en wat ik er als marketeer uit heb geleerd.
Wat zijn Instagram engagement pods?
Instagram pods zijn groepen die engagen met elkaars content om zo hun content te boosten in het algoritme.
Het lijkt een quick fix, die Instagram engagement groepen, maar dat zijn ze niet echt. Het doet me een beetje denken aan botox. Het is een tijdelijke oplossing die je er mooier doet uitzien, maar na een tijdje raken ook fillers uitgewerkt. En dan heb je steeds meer nodig om hetzelfde resultaat te verkrijgen.
Uiteindelijk is het allemaal artificieel. En het is ook niet echt ethisch, hoe je het ook draait of keert.
Hoe werken Instagram pods?
Instagram engagement pods zijn groepen die binnen Instagram of daarbuiten (bijvoorbeeld in Facebookgroepen of op Telegram) worden samengesteld om elkaars posts te gaan boosten. Wanneer iemand een nieuwe post online heeft gezet, laat die persoon dat in de pod weten en dan moet iedereen zo snel mogelijk een interactie nalaten op die post. Zo denkt het Instagram algoritme dat je een super relevante post hebt gemaakt en gaat die deze content extra bereik geven in het algoritme.
Als echter altijd dezelfde mensen met je in interactie gaan, dan heeft Instagram dat tegenwoordig vrij snel door. Laat staan dat Instagram echt wel weet dat dit soort praktijken bestaan en snel kunnen detecteren dat jij vanuit zo’n pod naar iemands content wordt gestuurd.
Zijn Instagram pods slecht?
Zoals ik al zei: naar mijn mening zijn ze zeker niet ethisch correct. Zelfs als je mensen uit je eigen sector aantrekt in je pod, is de engagement die je genereert totaal niet relevant.
Engagement hoort een kwaliteitslabel te zijn voor je content, maar dat maak je met deze praktijken weer artificieel aangezien deze mensen niet jouw ideale klanten zijn.
Het uiteindelijke doel van jouw aanwezigheid op Instagram is verkopen en dat bereik je niet met een pod.
Het is beter om aan de hand van mijn tips voor engagement op Instagram een oprechte reactie uit je volgers en superfans en ideale klanten te krijgen waar je écht iets aan hebt.
Heb ik zelf Instagram engagement pods gebruikt?
Op een bepaald moment heb ik eens enkele maanden in zulke pods gezeten voor mijn reisblog te promoten. Ik zat in een dipje en bleef maar boven en onder de grens van 1000 zakken.
Hoewel ik uiteindelijk nog écht leuke mensen heb leren kennen in 1 of 2 pods, heb ik er wel uit geleerd dat de nieuwe volgers die ik bereikte niet kwalitatief waren. Mijn doel was verkeer doorsturen naar mijn blog en dat deden ze niet.
Wat heb je immers aan 1000 volgers als ze uiteindelijk niet geïnteresseerd zijn in wat je aan te bieden hebt?
Wil jij graag eens brainstormen over jouw Instagram strategie en hoe je kan groeien op Instagram (zonder dubieuze praktijken)? Boek nu jouw privé Strategy Call in!
One thought on “Mijn mening over Instagram Engagment Pods”
Reacties zijn gesloten.