Zo creëer je superfans op sociale media

Hoe leuk is het als iemand anders jou aanbeveelt in een Facebookgroep?

Hoe geweldig voelt het als iemand vol lof en dankbaarheid over jouw product of dienst vertelt op hun stories?

Op een schaal van 10 antwoord je waarschijnlijk 11, haha!

Wanneer dit gebeurt, heb je waarschijnlijk een van je superfans leren kennen. Zij gaan jou aanbevelen aan anderen van wie zij denken dat jouw aanbod intereressant zou kunnen zijn voor hen. En dat zonder dat je hen dat hoeft te vragen.

Superfans op social media hebben is natuurlijk fantastisch, maar hoe creëer je ze? Waar komen ze vandaan? En waar houden ze zich verscholen als je ze nog niet bent tegengekomen?

Vandaag geef ik je enkele tips om je superfans op social media te creëren.

Zo creëer je superfans op social media: tips

1. Bouw een vertrouwensband op

Wanneer iemand je volledig vertrouwt, is de kans dat ze overstappen naar een concurrent klein. Als ze dan eens de kans krijgen om iemand aan te bevelen, zullen ze alleen over hun goede ervaring(en) met jou spreken en niet over iemand anders.

Je kan ook regelmatig eens iets over jezelf delen, zoals een aankoop die je deed waar je lang voor hebt moeten sparen of iets dat je bereikt hebt waar je heel trots op bent. Of net een les die je geleerd hebt na een voorval dat heel moeilijk voor je was.

Zo gaan je klanten je zien als een persoon in plaats van een bedrijf, dienstverlener of verkoper.

Zo gaan mensen je beschouwen als een soort virtuele vriend(in). En zeg nu zelf, wie ga jij meer vertrouwen: een vriend of een verkoper?

2. Geef, geef, geef

Door veel waarde weg te geven, maak je het makkelijker om iets terug te vragen. Als ik het heb over waarde weggeven, gaat het over iets dat voor jou makkelijk te geven is, zoals een tip. Ik heb het dan niet over een volledige gids die je nog vanaf scratch moet maken en je uren werk kost.

Door advies te geven, aan te moedigen wanneer het even moeilijk gaat en er simpelweg te zijn als je klant je nodig heeft (zelfs voor hij of zij klant is), win je heel wat ongeschreven pluspunten bij die persoon.

En als je ze dan eens om een testimonial vraagt bijvoorbeeld, dan zullen je dankbaar zijn dat je hen dat vraagt. Want misschien dachten ze daar zelf nog niet aan en willen ze eigenlijk al heel lang iets terug doen voor jou!

3. Deel je enthousiasme

Ik had het er eerder al over dat het belangrijk is dat jouw volgers op sociale media en je klanten je zien als een persoon en niet zozeer als een bedrijf. Een optie is om een connectie te creëren op basis van gemeenschappelijke interesses. Maar puur op enthousiasme kan je ook al enige vorm van intimiteit bewerkstelligen. Hoe dan?

Wel, deel waar je gepassioneerd over bent en doe dat met veel enthousiasme! De energie die je dan overbrengt, zelfs via een klein rechthoekig schermpje, is super aanstekelijk. Als jij enthousiast bent over een nieuwe Netflixserie die je hebt ontdekt of een lokaal restaurant dat je getest hebt, dan zullen jouw volgers dat onbewust ook worden. Ze zullen opzoeken waar het precies over gaat en als ze het ook uitproberen en tof vinden zullen ze zeker onthouden dat jij deze toegevoegde waarde hebt betekent in hun leven.

Hetzelfde geldt voor jouw aanbod. Ben jij enthousiast, dan zijn jouw volgers dat ook. En je bestaande klanten? Die surfen mee op deze energiegolf en maken er soms gebruik van om ook hun ervaring vol passie te delen binnen hun netwerk.

4. Zorg voor consistentie

Superfans willen elke dag van jou horen. Of toch zeker zo vaak mogelijk. Ze willen jouw content bingen en kopen zo snel ze kunnen alles wat je aanbiedt. Zorg ervoor dat je hen niet op hun honger laat zitten. Als je altijd dagelijks een tip deelt, hou dit dan vol! En als het even niet lukt, dan kan je altijd een head’s up geven waarom je afwijkt van je normale schema.

Biedt ook consistent de kwaliteit aan die ze van jou kennen en verwachten. Een superfan kan ook snel omslaan in een supertroll… Kies van in het begin een frequentie en kwaliteit aan content die je kan volhouden.

5. Verras en verwen

Geef je superfans een exclusieve ervaring. Zorg ervoor dat ze zich speciaal voelen. Je kan hen bijvoorbeeld exclusieve sneak peeks geven van nieuwe producten die je wil aanbieden. Of je kan hen betrekken bij het creëren van nieuwe diensten in ruil voor een korting wanneer je lanceert. Je wil immers meer mensen zoals hén bereiken, toch? Verras hen met leuke cadeautjes (een unieke download of een kaartje in de bus al dan niet met een geschenkje erbij) of verwenmomenten (een virtuele party of apero met al je beste klanten samen bijvoorbeeld). Laat je superfans weten hoe super jij het vindt dat zij jouw klanten zijn!

Kortom, je superfans wil je goed leren kennen en in de bloemetjes zetten. Ze zijn jouw authentieke ambassadeurs. Koester ze en keep them close 🙂

Wil je graag eens brainstormen over hoe jij (meer) superfans op social media kan creëren en je bestaande superfans behouden? Boek hier jouw strategy call zodat we een uurtje kunnen sparren!

One thought on “Zo creëer je superfans op sociale media

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.