Tips om viraal te gaan met hashtags op Instagram
Viraal gaan.
Iets waar we allemaal stiekem van dromen als we beginnen met sociale media.
We willen dat onze posts worden opgepikt en verspreid door een massa mensen. Want dat betekent dat we succesvol zijn, toch?
Wel, ik vind van niet.
Een tijdje geleden schreef ik al over vanity metrics als de factor die je meet om je “succes” te bepalen. Maar eigenlijk is het niet meer dan een truc om je ego te strelen. Hoeveel mensen je bereikt, hoeveel volgers je hebt… dat zijn vanity metrics.
Wat je beter kan meten is je engagement rate: het aantal interacties die je krijgt op jouw post in verhouding tot jouw aantal volgers. Ik bedoel maar: anders zou je gewoon volgers kunnen kopen, toch?
Maar even eerlijk: ik heb zelf een paar posts gehad die viraal gingen en… het geeft wel écht een goed gevoel. Daar ga ik geen doekjes om winden. Jouw post (die je zelf misschien niet eens zo speciaal vond) die in vier, vijf of zelfs tienvoud gezien en gedeeld wordt door allemaal potentiële nieuwe volgers!
Als dat gebeurt, voel je je echt wel on fire!
Posts die viraal gaan geven je een serieuze motivatie boost. Die wil ik je niet onthouden. Ik ga je zelfs vertellen, aan de hand van een van mijn virale posts, wat er waarschijnlijk voor gezorgd heeft dat deze werd opgepikt.
Ik wil alleen ook dat je dit alles even relativeert en er niet op gaat focussen dat al jouw posts vanaf nu viraal zullen gaan. Er zijn eeen heleboel externe factoren die ook een rol spelen: de actualiteit, het weer, gebeurtenissen in iemands persoonlijke leven… Ja, er zit ook een stukje “geluk” aan vast.
Oké, genoeg gebabbeld! Let’s get into the important stuff!
Tips om viraal te gaan met hashtags
De post die ik vandaag wil bespreken, creëerde ik voor het Instagramaccount van mijn reisblog @claudiagoesabroad. Het is mijn best performing post ooit die viraal ging door middel van hashtags.
Even wat context. Op het moment dat ik poste, had dit account net 1000 volgers. Mijn doel voor de post was nieuw bereik creëren door middel van hashtags. Ik heb hiervoor dus onderzoek gedaan en niet een van mijn opgeslagen lijsten gebruikt. Ik zocht dus nieuwe hashtags specifiek voor deze post.
Afwisseling nu en dan is altijd goed!
De post waarover ik het heb is deze:
Zoals je ziet, heb ik geen vierkante foto gebruikt maar een langwerpige. Een lange foto vult je scherm bijna volledig, waardoor ie meer opvalt als je scrollt. Je ziet een lachende Claudia in een druk Indisch treinstation. (Je kan ook verifiëren aan de hand van de location tag dat ik inderdaad in India ben)
Mijn caption is eerder naar de lange kant. Een lange caption (die de lezer boeit) houdt de kijker langer op jouw post. Hoe langer iemand bij jouw post blijft hangen, hoe hoger het algoritme jouw post zal scoren. Bovendien begint de caption “above de fold” (d.w.z. voordat je hem uitklapt om de volledige tekst te zien) met een trigger.
“India is a challenge. It’s one of the most difficult countries to travel as a tourist. You know why? […]”
Het feit dat ik een punt aanhaal waar iedereen het mee eens is (maar dat niet per se wil zijn) in combinatie met een lachende foto… geeft de kijker het idee dat ik misschien de eerste ben die met een goed alternatief op de proppen komt!
Zoals ik zei, heb ik voor deze post strategisch nagedacht over welke hashtags ik zou gebruiken.
Inhoudelijk zie je dat ik enerzijds binnen een van mijn waardezuilen ben gebleven, nl. female solo travel. Daarnaast heb ik hashtags gebruikt op basis van mijn locatie. Maar ook gebruikte ik community en niche hashtags. Die worden gebruikt door feature accounts: profielen die foto’s delen van anderen over een specifiek onderwerp of, in dit geval, locatie.
Bovendien gebruikte ik een mix van verschillende groottes aan hashtags. Ik gebruik steeds enkele middelgrote hashtags (100K-500K), en verder een mix van micro (10K-100K) en niche (1K-10K) hashtags. Op deze manier verspreid ik mijn kansen over verschillende doelgroepen om gevonden te worden.
(Let op: de trappen die ik vermeld zijn iets anders in het Nederlands. In het Engels zijn er nu eenmaal meer hashtags.)
Dit was het resultaat:
Ik bereikte 88% nieuwe potentiële volgers, waarvan er 17 effectief nieuwe volgers zijn geworden. Het aantal unieke accounts die ik bereikte was meer dan 4 keer zo hoog als ik volgers had op dat moment.
(Merk ook op dat ik niet eens let op het aantal likes, shares of saves! Dat was mijn doel niet met deze post, remember? Just a fun added benefit 🙂 )
Wat is er volgens mij gebeurd?
Een niche/community hashtag werd opgepikt en zorgde voor early engagement. Daardoor werd mijn post ook binnen andere hashtags naar voren geschoven. Mijn post werd zo vindbaarder binnen de micro hashtags, wat zorgde voor een engagement boost. En vervolgens werd hij vindbaar binnen de middelgrote hashtags, waar je dus nog meer mensen bereikt.
Dat is het mooie aan een mix van verschillende groottes en types hashtags gebruiken.
Uiteraard weet je nooit exact hoe het is gegaan, maar dit is althans mijn theorie 🙂
Ten slotte wil ik nog één puntje aanhalen: timing. De tijd waarop je post is ook super belangrijk. Als je post op een moment waarop de meeste van jouw volgers ook actief online zijn, dan is de kans groter dat zij jouw post zullen zien en er dus mee in interactie zullen gaan. Hoe sneller en hoe meer mensen reageren, hoe meer mensen het algoritme jouw post zal laten zien.
Op @claudiagoesabroad post ik ofwel na 19u ofwel tussen 7-8 uur ‘s morgens. Ik heb namelijk gemerkt (twee jaar testen) dat ‘s avonds beter werkt. Als ik af en toe eens afwissel met ‘s morgens, werkt het nog beter. Jij kan dit ook te weten komen door 1) te tracken, 2) te testen en 3) jouw Instagram Analytics te raadplegen (daarvoor heb je een business account nodig, waarnaar je gratis kan overstappen).
Ben jij ooit al eens viraal gegaan?
Vond je deze analyse handig?
Wat zijn dingen die je hieruit leert die je zelf ook zal gaan toepassen?
Ga jij de uitdaging aan?
Om het meeste uit tips te halen wil ik je graag een challenge geven.
Stel deze week eens hashtag lijsten op voor jouw waardezuilen (de kenmerken van jouw brand waarvoor je bekend wil staan). Begin met zoeken op een breed keyword in Instagram en kijk dan bij de suggesties wat andere hashtags zijn die mensen in combinatie hiermee gebruiken.
Sla deze lijsten ergens op per waardezuil onder Macro Hashtags (100K-500K), Medium Hashtags (10K-100K) en Niche Hashtags (1K-10K).
Ja, het is een werkje, maar ik doe het zelf 1 à 2 keer per jaar grondig, en elke maand beperkt. Zo ontdek ik regelmatig nieuwe hashtags en filter ik de hashtags die te groot zijn geworden eruit. En dan kan ik gewoon de relevante hashtags uit de lijst pikken, wat jou ook veel tijd zal besparen op jaarbasis!
Ben je nu helemaal geboeid om meer te leren over SEO op Instagram en mijn andere beproefde hashtag strategieën te ontdekken? Je hebt geluk, want je kan nu starten met de online SEO voor Instagram cursus. Klik en ontdek er meer over!