Meten is weten: 5 social media metrics om te tracken

Ken je de statistieken die Facebook en Instagram, maar ook LinkedIn en Twitter en alle andere sociale media beschikbaar stellen? Meestal heb je er een bedrijfsaccount voor nodig (wat je gratis kan aanmaken).

Maar wat moet je nu met al die cijfertjes en statistieken?

Hoe moet je ze interpreteren, laat staan beslissingen nemen op basis daarvan?

Laten we beginnen met de metrics die voor iedereen belangrijk zijn, ongeacht de sector waarin je actief bent:
1. Bereik
2. Betrokkenheid
3. Click-through rate
4. Conversion rate
5. DMs
6. Completion rate

Valt het je op dat volgers er niet bij staat in deze lijst? Dat komt omdat het een vanity metric is. Op zich wilt het volgersaantal niets zeggen. Het wordt pas belangrijk in combinatie met bovenstaande metrics.

Ik ga hier even nader op in.

1. Bereik

Het aantal unieke mensen dat je post ziet, is je bereik. In Instagram maakt men nog een onderscheid met weergaven, wat het totale aantal keren is dat je post werd vertoond (dus mogelijk meerdere keren aan dezelfde persoon).

Je bereik op zich is belangrijk als het doel van je post awareness is. Als je wil dat zoveel mogelijk mensen zien wat je te zeggen of aan te bieden hebt.

Je kan je bereik verhogen op verschillende manieren:

  • door een goede hashtag strategie te hanteren (en deze regelmatig op te frissen)
  • door op de beste tijden te posten (nl. wanneer je volgers online zijn)
  • door te vragen om een concrete interactie (zodat je een boost krijgt in het algoritme)

Dat laatste puntje maakt ook een mooie overgang naar de volgende metric.

2. Betrokkenheid

Hoe geëngageerd jouw volgers zijn, is wel een belangrijke social media metric. Het geeft de kwaliteit weer van jouw doelgroep. Als jij veel likes, maar vooral ook comments, saves en shares verzameld op jouw post, dan zal jouw engagement rate omhoog gaan.

Betrokkenheid wordt berekend door het totaal aantal interacties op een post te delen door je aantal volgers of door je bereik met die post. Wat je ook kiest, gebruik altijd dezelfde formule om goed te kunnen vergelijken.

Met deze tips kan je betrokkenheid creëren:

  • deel iets persoonlijks
  • vraag om een interactie (een like, comment, save, share…)
  • stel een vraag
  • hou een poll of gebruik andere interactieve stickers
  • maak een carrousel (swipen telt ook!)
  • vraag om anderen te taggen
  • organiseer een giveaway of wedstrijd

Hou het vooral simpel! Bij voorkeur vraag je om een actie die maar enkele seconden duurt en waar men niet te veel moeite voor moet doen. People are lazy 🙂

3. Click-through rate (CTR)

Letterlijk vertaald als de “doorklikratio” is deze social media metric een goede indicator van de interesse in jouw aanbod. Verwijs mensen door via een link naar je website (op Instagram is dit dan de link in bio).

Hou in het oog hoe vaak men klikt en of een specifieke formulering of afbeelding extra veel clicks heeft gegenereerd.

De CTR bereken je door het aantal clicks te delen door je bereik.

4. Conversion rate

Zoals je misschien al weet uit de vorige e-mails in deze reeks, geeft de conversieratio weer hoe vaak een gewenste actie werd uitgevoerd. Het kan gaan om een verkoop, een ingevuld contactformulier, een inschrijving, het downloaden van een bestand…

Je berekent de conversieratio per social media kanaal. Dit gaat automatisch als je Google Analytics hebt geconnecteerd met je website.

Een goede conversie ratio krijg je door de link tussen de bron (jouw social media profiel of post) en de bestemming (een webpagina bijvoorbeeld) zo makkelijk mogelijk te maken. Ook de ervaring op de bestemming moet optimaal zijn. Als je webpagina te traag laadt, gaat men misschien weer weg zonder te converteren. Of als de “Verstuur” knop niet werkt, dan loop je daar mogelijk conversies mis.

Doe dus af en toe eens de schoenen van je volgers aan, en volg het traject dat jij wil dat ze afleggen om te kijken hoe vlot dat dan gaat.

5. DMs

Wist je dat de beste verkoopsgesprekken op sociale media in de DMs plaatsvinden? Je wil mensen met vragen over je aanbod naar je privé-berichten leiden zodat je hen daar kan overtuigen met je kennis/skills/kwaliteit…

Verhoog de kans op conversie via DMs door de ervaring wat persoonlijker te maken. Dat kan door middel van een video- of voiceboodschap bijvoorbeeld. Check af en toe eens in bij je leads om te horen hoe het gaat en of ze al een beslissing hebben genomen. 

In de DMs is het toch wat makkelijker om te tonen dat je om je klanten geeft en dat je hen wil helpen hun probleem of tekort op te lossen.

6. Completion rate

Het zal me niet verbazen als je deze nog niet kende. Deze metric is belangrijk bij de Stories features.

Niet iedereen kijkt jouw Stories uit, zeker niet als ze oneindig lang duren. Het is een goed idee om te bekijken hoeveel Story-frames je in een keer kan posten zonder dat men afhaakt.

Je berekent het aantal mensen dat je Stories uitkijkt door het bereik van de laatste frame te delen door het bereik van de eerste frame. Opnieuw: je wil focussen op uniek bereik en niet op weergaven.

Zo, dit zijn voor mij de belangrijkste social media metrics om tracken of op z’n minst in het oog te houden.

Hoe vaak ga je deze social media metrics nu opvolgen?

Persoonlijk doe ik het één keer per week. De reden is eerlijk gezegd luiheid, wat natuurlijk heel contradictorisch lijkt haha!

De statistieken van Facebook bijvoorbeeld vind ik zelf niet zo overzichtelijk. Het is namelijk zo dat Facebook de cijfers maar per 7 dagen weergeeft, en voor de rest enkel als grafieken zonder duidelijk cijfers. Dus als je elke week even gaat piepen, dan hoef je het getal enkel maar even over te typen in je tracker sheet. Dus ik doe het liever zo. Twitter analytics zijn daarin veel makkelijker.

Hoe ga je je social media metrics bijhouden?

Track je resultaten wekelijks met deze social media metrics tracker sheet. Zo weet je in een oogopslag of je goed bezig bent!