Facebook Pixel: adverteren op Facebook en Instagram
Een van de buzzwoorden in de marketingwereld de laatste jaren is toch wel “Facebook Pixel”. Zeker in het kader van GDPR en data privacy komt het concept van cookies en pixels regelmatig aan bod.
Maar hoewel de term regelmatig over de tongen rolt, weten velen toch niet echt wat een pixel of cookie nu juist is. Wat doet een Facebook Pixel? Hoe kan je een Facebook Pixel aanmaken en activeren? En wat heeft de Facebook Pixel met retargeting te maken?
In dit artikel doe ik mijn best om het enigma op te helderen en je in klare taal uit te leggen wat je precies moet weten over de Facebook Pixel en hoe het werkt.
Wat is een Facebook Pixel?
Wie kan beter uitleggen wat een Facebook Pixel is dan Facebook zelf:
De Facebook–pixel is een stukje code dat je op je website kunt plaatsen waarmee je de effectiviteit van je advertenties kunt meten en inzicht kunt krijgen in de acties die mensen op je website uitvoeren.
Meta Helpcentrum
Concreet wil dat zeggen dat je een stukje code op je website plaatst om zo te weten hoe bezoekers op jouw website of webshop (want op beiden kan je een pixel installeren!) zich gedragen. Op basis van hun gedrag kan je dan gepersonaliseerde ads tonen. En hoe gepersonaliseerder een advertentie is, hoe meer je je aangesproken voelt!
Waarom de Facebook Pixel gebruiken?
Dat is ook de reden waarom je met de Facebook Pixel wil werken in plaats van een custom audience. Bij een custom audience, ga je op basis van onzekere parameters je doelgroep samenstellen.
Wat zijn zekere parameters? Ik denk dat 95% van de Facebookleden hun geslacht, locatie en leeftijd wel min of meer up-to-date houden. Dit soort demografische data kan je gebruiken als een filter binnen je pixel.
Wat zijn onzekere parameters? Op Facebook gaat men over het algemeen niet zo nauwkeurig de studie- en werkgeschiedenis aanduiden als op bijvoorbeeld LinkedIn. Maar ook andere soorten ‘Interesses’ worden niet goed bijgehouden. Ik vond toen ik 12 was (en net met Facebook begon) Pokémon leuk. Ik heb dat nooit ‘ontleukt’ en daarom denkt Facebook dus dat ik Pokémon nog steeds leuk vind. Iemand die target op deze interesse zou dus geld besteden om mij een advertentie over Pokémon te laten zien terwijl ik dat al lang ontgroeit ben. (Allez, toch grotendeels hé 🙂 )
Daarom is het beter om te starten vanuit een Facebook Pixel. Ik leg je hieronder uit waarom.
Hoe werkt de Facebook Pixel?
Het stukje pixelcode dat je op je website plaatst, kan je zien als een scanner die je op je website of webshop plaatst. Telkens wanneer iemand op je website of webshop komt, wordt die persoon gescand. Heeft deze bezoeker een Facebookaccount? Dan zal de scanner doorgeven aan Facebook dat persoon X (laten we haar Marie Janssens noemen) is langsgeweest en dus interesse heeft getoond in jouw bedrijf.
Wanneer jij een Facebook of Instagram advertentie wil doen, kan jij ervoor kiezen om iedereen die langs de scanner is gepasseerd, en die net zoals Marie Janssens een Facebookaccount heeft, een advertentie te laten zien. Zo kan jij Marie eraan herinneren dat ze dat leuke paar schoenen heeft bekeken, zodat ze het zeker niet vergeet. Of zo kan je Marie je gratis ABC van SEO gids aanbieden aangezien dat ze je SEO aanbod heeft bekeken.
Dus die Facebook Ads van grote webwinkels die je achtervolgen met de kleding of electro die je onlangs hebt bekeken? Dat doen ze met een Facebook Pixel. Google Ads werken trouwens op een gelijkaardige manier via cookies.
Hoe installeer je een Facebook Pixel op een WordPress website?
Om de Facebook Pixel zelf te gaan inzetten, moet je die “scanner” eerst op je website installeren natuurlijk. De meeste websitebouwers of webshopplatformen hebben wel een plugin specifiek voor de Facebook Pixel die je helpen om in enkele minuten de koppeling te maken. Zo kan dat data die je scanner verzamelt bliksemsnel doorgestuurd worden. (Nota: Je kan ook met Google Tag Manager werken (dat is veel accurater), maar ik vind dat persoonlijk vrij ingewikkelde materie, ook voor mezelf.)
Als je een WordPress website hebt en je gebruikt nog andere code (zoals de LinkedIn Insights Tag, Google Analytics of Hotjar) dan is het interessanter om niet voor alles een aparte plugin te downloaden. Elke plugin vertraagt namelijk je website, wat niet goed is voor je SEO. (Check zeker de Site Speed Challenge om snel de vertragers van je website aan te pakken!)
Ik gebruik de WordPress Plugin Insert Headers and Footers om al deze soorten codes in minder dan twee minuten op mijn website te installeren.
Ga in het menu van je website naar Plugins en klik op Nieuwe plugin. Vul in de zoekbalk de naam van de plugin in. Klik op Nu installeren en Activeer vervolgens de plugin zodat je hem kan gebruiken.
Zodra dit gebeurd is, kan je in het menu onder Instellingen klikken op Insert Headers en Footers. Hieronder zie je in een screenshot een van de vakken waarin je de pixelcode kan plakken.
Zowel voor de Facebook Pixel als andere stukjes code kan je deze plugin gebruiken. Wil je bijvoorbeeld nog Google Analytics linken aan je website, dan kan je de gegenereerde code hier gewoon bij plakken. Er staat altijd bij of je de code moet invoegen in de head, body of footer van je website. Voor elk van deze secties is er een vak in de Insert Headers and Footers plugin. Super makkelijk dus!
Waarom is de Facebook Pixel niet feilloos?
Adverteren aan de hand van de Facebook Pixel is wat ik noem “gokken met voorkennis”. Een custom audience samenstellen is écht gokken, omdat je kans op “waste” (ook wel: niet relevant publiek) véééél groter is.
De Facebook Pixel gaat zich richten naar mensen die al interesse hebben getoond, doordat ze op je website zijn geweest.
Toch is de Facebook Pixel niet perfect. Sinds Apple iOS14 lanceerde, kunnen Mac- en iPhonegebruikers aangeven of ze gepersonaliseerde ads willen zien of niet. Men gaat ervan uit dat meer dan 60% van deze gebruikers dit niet toelaat. Facebook mag dan ook geen ads op basis van de pixel laten zien aan deze mensen. Hierdoor verlaagt de effectiviteit van je advertentie natuurlijk drastisch.
Nu snap je ook waarom de komst van iOS14 zo’n impact had in de marketingwereld!
Wat is de oplossing voor de Facebook Pixel na iOS14?
Facebook zou natuurlijk Facebook niet zijn, als ze hiervoor niet vroeg of laat met een oplossing zouden komen. En die oplossing, dat is de Facebook Conversion API geworden.
De Facebook Conversion API is een extra aanvulling op je pixel. Je plaatst een toegangscode op je website, ongeveer zoals met de pixel, maar de API verwerkt deze data op een andere manier. De API wordt op de server geplaatst en is dus niet afhankelijk van cookies om data door te sturen. Deze data bevat acties die een website- of webshopbezoekers nam (ook wel: gebeurtenissen).
Is dat allemaal wel legaal?
Wanneer er een nieuwe documentaire wordt uitgezonden over hoeveel data Facebook eigenlijk van je heeft, hoeveel het platform over je lijkt te weten en hoe creepy het is om achtervolgt te worden door ads over iets dat je maar één keer hebt bekeken of opgezocht – dan laait de discussie over data privacy weer op.
Toch is het gebruik van pixels en cookies helemaal toegelaten – zolang de persoon van wie je gegevens verzamelt hiervoor toestemming hebt gegegeven. Telkens wanneer jij een website (inclusief deze) bezoekt, geef je toestemming om bepaalde cookies te gebruiken om je website-ervaring te verbeteren.
Belangrijk om te weten: niemand weet wie jij bent, hé!
Tenzij je een contactformulier invult of je e-mailadres achterlaat om een gratis gids te ontvangen of aan een challenge deel te nemen bijvoorbeeld.
Facebook weet ook niet exact met naam en toenaam wie mijn website bezoekt. Het algoritme weet dat natuurlijk wel, maar dat is een computerprogramma en die kan het niet schelen of jij een Pokémon T-shirt wil kopen ook al ben je 35. (Gewoon een voorbeeldje hé, niks tegen Pokémon-fans!)
Wil je meer informatie over de GDPR? Lees dan het artikel GDPR: Alles wat je moet weten over data privacy.
What’s next?
Klaar om aan de slag te gaan met de Facebook Pixel? Super! Als je hulp nodig hebt, kan je altijd een gratis intake call (20min.) boeken om te kijken of Say it with words je kan ondersteunen met het Advertentiebeheer voor jouw bedrijf.