Meten is weten: funnel metrics om te optimaliseren
Funnels. Je hoort er tegenwoordig overal over, maar misschien is het nog een beetje een mysterie voor jou.
Wat zijn funnels nu eigenlijk?
Hoe herken je die van jou?
Wat is een goede funnel precies?
Voor een inleiding tot wat funnels precies zijn, creëerde ik de Startersgids voor Funnels. Daar krijg je alvast een inleiding tot deze marketingstrategie.
In dit artikel doe ik mijn best je op een simpele manier uit te leggen hoe je het succes van je funnel kan meten en optimaliseren, en op welke funnel metrics je je dan moet focussen.
Ik leg het allemaal even uit aan de hand van een voorbeeld. Marie is Diëtiste. Ze helpt jonge vrouwen die werk en gezin moeten combineren naar een gezondere levensstijl in haar praktijk.
Om haar funnel uit te tekenen is het het makkelijkst om bij het einde te beginnen: wat is het doel dat ze wil bereiken?
Marie wil een traject aanbieden van 3 maanden waaraan 10 vrouwen per keer deelnemen. Om deel te nemen aan het traject betalen de dames elk €1000 (om het makkelijk te maken om te rekenen). Zo heeft ze per kwartaal €10.000 aan inkomsten en kan ze ook voldoende tijd doorbrengen met haar gezin.
De volgende vraag is nu hoe je dat doel wil bereiken.
Hoe komt Marie aan die 10 vrouwen die haar traject gaan volgen?
Marie besluit een lead magnet te promoten op social media. Het is een gratis maandmenu dat je kan downloaden in pdf met een boodschappenlijstje erbij. Ze weet dat moeders vaak strugglen met kookinspiratie en dat ze soms eens iets vergeten op het boodschappenlijstje te zetten wat de partner dan ook niet heeft meegebracht van de supermarkt.
Marie verwacht dat een 200-tal vrouwen haar lead magnet zal downloaden. Stel dat Marie 4000 volgers heeft op de platformen waar zij haar lead magnet promoot, dan is dat een conversieratio van 5% (200 vrouwen van de 4000 volgers dus).
Dat is de conversie waar ze naar streeft, dat is het doel van Marie.
Nu wil je berekenen hoeveel van de vrouwen die Maries lead magnet downloadden uiteindelijk klant worden. Als de verwachtte of haalbare conversatieratio ook 5% is, dan zit ze precies goed en heeft ze haar 10 klanten.
De funnel is dus:
– doelgroep: 4000
– lead magnet: 200 (5%)
– klant: 10 (5%)
Trouwens: 5% is een goed, haalbaar conversiegemiddelde. Hoe sneller je daarom begint met je doelgroep op te bouwen hoe beter.
Anderzijds: hoe kleiner maar kwalitatiever je doelgroep/volgers, hoe hoger je conversieratio kan liggen.
Voor de TLM Challenge behaalde ik zelf bijvoorbeeld 7% conversie met de inschrijvingen. De bedoeling was uiteindelijk de Project Content Plan cursus te promoten. Als ik reken met 5% conversie dan zou ik uiteindelijk een of twee cursussen verkopen.
Echter bij de laatste challenge die ik deed om diezelfde cursus te promoten had ik een onverwachte 20% conversieratio, want verkocht ik zes stuks!
Dus je ziet, zelfs met een kleine doelgroep kan je alsnog een hoog conversieratio bekomen. Als je nog geen grote e-maillijst of volgersaantal hebt, weet dan dat het vooral de kwaliteit van je publiek is dat telt! Zorg consistent voor hen, en zij zullen ook voor jou zorgen.
Ten slotte wil ik nog meegeven dat je je funnelervaring kan opbouwen en zo meerdere lagen kan toevoegen aan jouw strategie.
Marie kan bijvoorbeeld een advertentiecampagne opstarten met de e-maillijst die ze opbouwt dankzij haar lead magnet. Deze mensen hebben immers al aangetoond dat ze wel wat hulp kunnen gebruiken. Zo retarget ze haar warme publiek en verhoogt ze de kans op conversie. Ze gaan haar immers niet vergeten omdat ze via de ads top of mind blijft.
Ik nodig je uit om wat te gaan spelen met ideeën voor funnels in jouw zaak.
Wil je graag eens sparren over jouw marketing en sales funnels? Boek jouw Strategy Call in via de ze link en we gaan aan de slag op het moment van jouw keuze.
One thought on “Meten is weten: funnel metrics om te optimaliseren”
Reacties zijn gesloten.