Facebook & Instagram Ads: welke soorten campagnes kun je runnen?
De kans is bijzonder groot dat Facebook & Instagram ads ook jou al wel eens hebben overtuigd om iets aan te kopen (of dat nu bewust was of niet). Volledig begrijpelijk dat je dus zelf ook ads zou willen inzetten om nieuwe leads en klanten te genereren voor je zaak.
Een advertentiecampagne opzetten is niet eenvoudig, maar gelukkig is het ook geen rocket science! Het is een skill die je kan leren.
Ik leg je in deze blog graag uit welke soorten campagnes je kan runnen op Facebook en Instagram en hoe dat dan precies werkt aan de basis.
Wat is een advertentiecampagne?
Oké, je hebt zin om vollen bak aan je eerste of een nieuwe advertentiecampagne te beginnen. Dan ben je hier aan het juiste adres! Laten we er eerst en vooral voor zorgen dat we op dezelfde golflengte zitten over wat een advertentiecampagne precies is.
Volgens de encyclopedie bestaat een advertentiecampagne uit “acties die deel uitmaken van een strategisch advertentie- en marketingplan om de verkoop van een product of dienst te promoten”.
In mensentaal uitgelegd, betekent dat dus dat een advertentiecampagne als doel heeft om iets te promoten om een bepaald resultaat te behalen. Je kan bijvoorbeeld een product promoten via een marketingcampagne om op deze manier meer te verkopen.
Online advertentiecampagnes op Facebook & Instagram zijn een uitstekende strategie om hiervoor in te zetten, omdat je goed kan targetten (bijvoorbeeld met de Facebook Pixel) op een specifieke doelgroep en omdat je heel gericht kan toespitsen op je campagnedoel.
Let’s break that down!
Welke soorten campagnedoelen bestaan er?
Wanneer je een campagne voert, heb je dus idealiter een duidelijk doel voor ogen dat je wil bereiken. Je hebt bijvoorbeeld een webshop opgericht, maar na de goede start dankzij het enthousiasme van je vrienden en familie, valt alles wat stil. Je vraagt je al snel af waar de kopers blijven, want je producten of diensten zijn toch heel waardevol?
Of misschien had je al voldoende projecten of trajecten lopen, maar nu die bijna op hun einde zijn, besef je plots… oei, mijn pijplijn is leeg! Wat nu?
Wel, door op lange termijn lopende advertentiecampagnes in te zetten, kan je ervoor zorgen dat je een consistente stroom aan nieuwe bezoekers naar je webshop leidt en/of top of mind blijft bij je doelgroep. Zo zorg je dat je niet alleen nieuwe mensen bereikt, maar ook mensen die je al kennen herinnert aan het bestaan van je winkel én zo ook bestaande klanten opnieuw iets laat bestellen bij jou.
Of je voor een of beide soorten campagnes kiest, ligt volledig bij jou. De meeste advertentieplatformen bieden standaard de meest voorkomende campagnedoelen aan waaruit je kan kiezen bij het instellen van je campagne. Facebook en Instagram maken daarbij een onderscheid tussen de volgende campagnedoelen: naamsbekendheid, verkeer en conversie. Laten we eens kijken wat ze inhouden en hoe je ze kan toepassen met enkele voorbeelden.
Bekendheid en bereik
Heb je een nieuw bedrijf opgericht en wil je graag meer nieuwe mensen bereiken? Wil je ervoor zorgen dat zij jouw bedrijf, merk en producten leren kennen? Dan kies je voor “naamsbekendheid” als campagnedoel. Je advertentie wordt in dit geval zo vaak mogelijk getoond aan jouw doelgroep. Clicks zijn hier van minder belang, want het doel van je campagne is “brand awareness” opbouwen en er dus voor zorgen dat je doelgroep aan jou denkt als ze een product of dienst willen kopen dat jij aanbiedt.
Verkeer
Wil je meer nieuwe of terugkerende bezoekers op je website of webshop? Dan kan je de advertentie toespitsen op een doelgroep die waarschijnlijk zal klikken op je advertentie, omdat ze benieuwd zijn welke informatie ze kunnen vinden op de bestemmingspagina. Je kan mensen bijvoorbeeld ook naar de pagina sturen waar ze je gratis lead magnet kunnen downloaden of meer informatie kunnen vinden over je nieuwe aanbod, om hen meteen te triggeren hun winkelmandje bij jou te vullen.
Conversie
Als je ervan droomt dat je webshop bezoekers meer bij je kopen of effectief bestellen wat er nog in hun winkelmandje ligt, dan kan je kiezen voor “conversie” als campagnedoel. Je advertentie wordt in dit geval getoond aan dat segment van je doelgroep dat waarschijnlijk de gewenste actie (zoals een aankoop in je webshop) zal uitvoeren. Dit soort campagne richt je best tot leads die je al kennen, omdat het anders te ‘agressief’ of direct overkomt op mensen die nog nooit eerder van je hoorden.
Denk dus goed na wat je precies wil bereiken met je campagne en spits hierop de keuze van je doelstelling toe. Dat is belangrijker dan je denkt, omdat Facebook en Instagram hun algoritme anders gaan inzetten o.b.v. jouw keuze en ook andere metrics in de resultaten gaan weergeven. Interessant hé, hoe zo’n advertenties werken? Nu begrijp je misschien ook meteen waarom jij bepaalde advertenties te zien krijgt als je door je nieuwsfeed scrollt 🙂
Welke advertenties kan je maken?
Na de theorie, komt de praktijk! Hoe gaat je advertentie eruit zien? Waaraan moet een advertentie voldoen?
Als je je advertentie vormgeeft, kan je voor verschillende formaten kiezen:
- single image: dit is één stilstaande foto of afbeelding
- carrousel: hierbij kun je swipen of scrollen door een galerij met bijv. producten of diensten die men bij jou kan kopen
- video: dit kan bijv. een productvideo zijn of een filmpje van jezelf waarin je mensen uitnodigt om deel te nemen aan je webinar
Bovendien kan je adverteren op verschillende plaatsen op Facebook en Instagram. Op Instagram kan je bijvoorbeeld ook een advertentie in Reels-formaat maken en op Facebook Messenger kan je je advertentie tussen de DM’s laten verschijnen. Hou hier zeker rekening mee als je de visuals voor je advertentie gaat maken, zodat het formaat steeds past bij de locatie waar je je ad zal plaatsen.
En dan heb ik het niet alleen over het formaat van je visual, maar ook over de mindset waarmee iemand in dit deel van het platform actief is. Wilt jouw doelgroep wel een advertentie van je zien als ze met hun vrienden aan het chatten zijn in Messenger, of is de Facebook feed een betere plek om te adverteren voor wie actief op zoek is naar een bepaald product?
Ten slotte is het belangrijk om deze formaten te A/B testen zodat je kan zien wat het beste werkt voor jou. A/B testen betekent dat je minstens twee varianten van een advertentie naast elkaar laat lopen om te testen welke beter werkt. Voor een webshop werkt een carrousel vaak goed, terwijl voor B2B een foto van de eigenaar vaak goed performt. Wat je ook doet: probeer altijd verschillende dingen uit, zodat je niet al je geld inzet op een formaat dat uiteindelijk niet geweldig blijkt te werken bij je doelpubliek.
Waarom adverteren op Facebook of Instagram?
Ik heb je de hoe en wat al uitgelegd, maar ik kan me voorstellen dat je ook wel benieuwd bent naar het waarom. Adverteren op Facebook en Instagram is eigenlijk een relatief goedkope manier om je bedrijf en aanbod meer in de kijker te zetten. Dit kan ook nog eens op een heel gepersonaliseerde manier, of toch als je het goed aanpakt. (Lees ook: Facebook Pixel: zo werkt het)
Wanneer je gaat adverteren als een pro, kun je je bedrijfscijfers de hoogte zien inschieten. Als je bijvoorbeeld meer nieuwe bezoekers aantrekt op je webshop, dan heb je ook meer kans op potentiële verkopen! En als je er even bij stilstaat: eens die ads lopen, verkopen ze voor jou op automatische piloot. Je verdient dan een passief inkomen! Die advertenties zijn dus echt niet voor niets.
Adverteren op Facebook en Instagram hoeft ook helemaal niet duur te zijn. Je kan al starten vanaf €1/dag, maar ik raad sowieso altijd aan om te A/B-testen. Als je twee campagnes (een voor nieuwe klanten en een voor remarketing) naast elkaar laat lopen, dan kan je rekenen op €4/dag aan advertentiebudget, dus €120/maand. Op het eerste zicht kan dat veel klinken voor een startende ondernemer, maar bereken eens hoeveel online cursussen je moet verkopen om dit terug te verdienen? Eén of twee? Waarom zou je het dan niet doen?!
Zo, overtuigd om aan de slag te gaan? Begin dan met je budget te berekenen en ga hiermee aan de slag!
Wil je graag nog meer leren over online adverteren? Schrijf je dan in voor de gratis masterclass over Online Adverteren op Facebook & Instagram via sayitwithwords.be/webinar/adverteren