5 vragen die je jezelf moet stellen over je sociale media strategie
Heb jij je wel eens afgevraagd waarom je het zo belangrijk vindt om met je bedrijf actief te zijn op Facebook of Instagram? Waarom is het nodig dat je op Twitter of LinkedIn zit?
Vaak vinden ondernemers dat social media te veel van hun tijd opslorpt. Maar als het nuttige tijd is, dan is het een investering en geen tijdvreter.
Wanneer spreken we van een investering? Als de middelen (tijd, energie, geld) die je besteedt meer waarde opleveren dan je erin hebt gestopt. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer jouw social media efforts nieuwe klanten opleveren of meer verkoop genereren.
Als je gewoon op social media zit omdat dat is wat alle anderen doen, maar het levert je zo goed als niets op (behalve hoofdpijn), dan is het misschien tijd om jouw marketing plan eens te herbekijken.
Stel jezelf in vraag om te bepalen of je wel op de juiste kanalen aanwezig bent. Ook als je nog niet op social media actief bent, maar hiermee wel wil starten, kan deze oefening handig zijn.
5 vragen om jezelf te stellen over je sociale media strategie
1. Wie is jouw doelpubliek?
Elk bedrijf maakt een business plan. Het marketing plan maakt hier onderdeel van uit. Zo’n plan opstellen is een goede oefening om te bepalen wie jouw doelpubliek is. Als je dit weet, sta je al best sterk. Hoe specifieker je je doelpubliek kan verfijnen, hoe meer details je over hen weet, hoe beter. Om makkelijker te communiceren met je doelpubliek, kan je 2 à 4 personas kiezen. Zij representeren jouw ideale klanten en/of het type klanten die vandaag de meerderheid van jouw bestand omvatten.
2. Waar is jouw doelpubliek aanwezig?
Je bereikt jouw doelpubliek best op de plaatsen waar zij het meeste tijd besteden. In dit geval, als we specifiek naar sociale media kijken, kunnen we bijvoorbeeld stellen dat bijna iedereen op Facebook zit. In België zijn er vandaag 6,5 miljoen mensen die een account hebben op Facebook. Als jouw doelpubliek 13 jaar of ouder is, kan je er vrijwel zeker van zijn dat ze een Facebookaccount hebben. Denk eens na waar jouw doelpubliek zich bevindt. Dus niet jijzelf, maar de mensen die je wil aantrekken.
3. Wat wil je doelpubliek weten, hebben, zien, lezen…?
We worden overspoeld met informatie op alle sociale media kanalen. De mooiste foto’s verschijnen op Instagram en Pinterest, professionele milestones worden in de kijker gezet op LinkedIn, de beste momenten uit het leven worden gedeeld op Facebook en ongezouten meningen plaatst iedereen op Twitter. Maar hoe gedraagt jouw doelpubliek zich op Facebook en hoe op Instagram? Welke soorten pagina’s vinden ze leuk op elk afzonderlijk platform? Met welk types berichten gaan ze het meest interageren (leuk vinden, delen, reageren…)? Haal je content inspiratie straight from the source! Op LinkedIn kan je heel makkelijk het profiel van jouw ideale klant opzoeken en naar hun laatste activiteiten gaan kijken. Met welk type berichten gingen ze in interactie?
4. Wanneer is jouw doelpubliek online?
Heb je al eens van “het algoritme” gehoord? Dat is een (sneaky) systeem dat bepaalt hoeveel mensen jouw berichten te zien krijgen. Het algoritme gaat jouw post eerst testen bij een klein percentage van jouw volgers om te ontdekken hoe waardevol jouw content is. Hoe sneller veel mensen met jouw post in interactie gaan, hoe hoger jouw post in het algoritme gaat scoren, hoe meer mensen hem gaan zien. De truc is dus om jouw post online te zetten op die momenten dat het grootste deel van jouw doelpubliek online is. Zo verhoog je de kans op interactie. Dus als jouw doelpubliek ’s avonds tijdens het tv kijken door Instagram scrollt, ga dan niet tijdens de werkuren posten. Snappie?
5. Waarom wil je op social media actief zijn?
Eigenlijk is dit de allereerste vraag die je je zou moeten stellen. Waarom vind jij het belangrijk om actief te zijn op social media? Er zijn verschillende mogelijke redenen:
- naamsbekendheid creëren: dit is vooral van toepassing op jonge bedrijven, nieuw gelanceerde producten… die bekend willen worden bij hun doelgroep
- leads/verkoop genereren: je wil nieuwe klanten aantrekken voor jouw zaak
- remarketing: je wil top of mind blijven bij je huidige klanten en warme leads zodat ze terug naar jou komen als ze iets nodig hebben dat jij kan bieden
- een community bouwen: je wil een relatie opbouwen met jouw doelgroep, dit is zeker van toepassing bij personal brands (brand loyalty) en een uitstekende manier om autoriteit op te bouwen online
Vraag jezelf even af wat je wil bereiken (bvb. de verkoop van product A met X% laten stijgen tegen het einde van het jaar) en hoe social media hierbij kan helpen. Wie weet ontdek je dat je Facebook helemaal niet nodig hebt of dat slechts een minderheid van jouw doelpubliek Twitter of Instagram gebruikt.
Wil jij graag jouw sociale media strategie eens bespreken met een expert? Boek dan nu jouw 1-op-1 strategy call!
One thought on “5 vragen die je jezelf moet stellen over je sociale media strategie”
Reacties zijn gesloten.