Tips voor engagement op Instagram in 2021

Wanneer we starten met social media, hopen we allemaal (al dan niet stiekem) om snel te groeien. We willen duizenden volgers, viraal gaan met onze content en een inbox vol DMs ontvangen van onbekende die ons persoonlijk bedanken om hun leven waardevoller te maken. 

Maar als snel merken we dat engagement creëren op Instagram niet “zomaar” gebeurt. Je moet er vaak hard voor werken en zelfs dan is het nog niet zeker of je wel likes zal halen op die geweldige post die je twee uur geleden online hebt gezet. 

En als je dan ook nog eens een drop ziet in de betrokkenheid die je dan wél scoorde, dan komt er vanuit het niks die dip waardoor je weer helemaal de moed verliest.

Wat is Instagram engagement eigenlijk en waarom is het belangrijk?

Instagram engagement of betrokkenheid is een score die gebruikt wordt om de kwaliteit van jouw content te meten.

De meeste mensen kijken naar hoeveel volgers iemand heeft om hun waarde te bepalen. Maar in tijden waarin je volgers kan kopen voor een tientje, wil dat cijfer eigenlijk helemaal niets zeggen.

De kwaliteit van een Instagram Influencer bijvoorbeeld wordt naast het potentiële bereik via hun volgers ook bepaald door de engagement rate. Dit geeft aan hoe betrokken je volgers zijn en hoeveel impact jouw content dus op hen maakt. 

Maar ook als niet-influencer (in de algemene betekenis van het woord) is je engagement score belangrijk. Het speelt namelijk ook een rol in het algoritme van Instagram, dat bepaald hoe vaak jouw post vertoond zal worden in de app. Hoe vaker jouw post wordt vertoond, hoe groter de kans dat iemand ook bij jou iets zal kopen. 

Want laten we vooral niet vergeten dat Instagram naast een social media platform ook een uitstekend online marketingkanaal is. En (online) marketing is wat jouw ideale klanten warm maakt om uiteindelijk bij je te kopen.

Hoe kan je je eigen Instagram engagement rate berekenen? En wat is dan een goede betrokkenheidsscore?

De instagram engagement rate wordt samengesteld op basis van de verschillende mogelijke interacties:

  • likes
  • comments
  • saves
  • shares

Voor elke post afzonderlijk tel je het aantal interacties op en dat deel je door het bereik van de post. Zo weet je hoeveel acties er zijn genomen gedeeld door het aantal unieke mensen dat jouw post heeft gezien. Het percentage dat hieruit voorkomt is de engagement rate voor deze post. 

Persoonlijk bekijk ik engagement altijd op week- of maandbasis. Dat wil zeggen dat je de gemiddelde betrokkenheidscore neemt van al je posts voor de gekozen periode. 

Er is geen goede of slechte engagement rate op zich. Je kan het alleen beter of minder goed doen dan de vorige periode. 

Wat je zeker niet moet doen, is jezelf gaan vergelijken met anderen. Want voor je resultaat op Instagram betekent dit toch niets en je wordt er alleen maar ongelukkig van.

Track voor jezelf je engagement rate elke week, twee weken of elke maand en vergelijk deze cijfers om te zien of je goed bezig bent. 

Hoe kan je je engagement op Instagram verbeteren?

Wat je vooral niet moet doen, zijn Instagram engagement pods of engagement kopen. Wat kan je dan wel doen om je Instagram engagement te boosten in 2021?

Hier zijn 5 tips voor meer engagement op Instagram waar je meteen mee aan de slag kan:

  1. Stel een vraag

Als je een vraag stelt waar mensen makkelijk op kunnen antwoorden, dan zullen ze meer geneigd zijn om een comment achter te laten. Beloon iedereen die comment bovendien ook met een leuk antwoord zodat ze weten dat je hen apprecieert!

  1. Vraag voor een like

Soms denken mensen er gewoon niet aan om jouw post te liken! Wees niet bang om expliciet naar een like te vragen ‘als ze zich herkennen’ in jouw foto of caption.

  1. Vraag om je post op te slaan voor later

Opnieuw, mensen vergeten soms dat deze optie bestaat en zullen je dankbaar zijn voor de reminder. Als je een how-to post doet bijvoorbeeld, kan je voorstellen om je post op te slaan voor later.

  1. Share zelf ook

Geef het goede voorbeeld en deel ook content van anderen. Op een dag zullen zij dan hetzelfde voor jou doen.

  1. Laat mensen elkaar taggen

Het is een populaire voor giveaways, maar het kan ook in andere contexten gebruikt worden. Laat mensen bijvoorbeeld hun familie of vrienden taggen onder een quote waarin ze hun geliefden herkennen.

Pas je deze tips toe op al je content en ga je bovendien zelf ook de interactie aan met je ideale klanten, dan zal je vast en zeker een boost zien in je engagement.

Wil je graag eens een uurtje strategizen over jouw social media strategie? Boek nu jouw Strategy Call!