Marketing geheim: evergreen content
Heb jij soms ook het gevoel dat je maar blijft schrijven en schrijven en dat je nooit bij gewerkt raakt met je content? Als een hamster ben je aan het lopen in een wiel waar geen einde aan komt.
Het is belangrijk om dan even op adem te komen. Zo krijg je de ruimte om opnieuw content inspiratie op te doen om je volgers opnieuw van de allerbeste tips & tricks te voorzien over alles wat met jouw vakdomein te maken heeft.
Herken jij je hierin? Heb jij soms ook het gevoel dat je al het schrijfwerk niet kan bijhouden? Of in het algemeen: dat je maar moet blijven creëren (social media posts, blogs, email marketing…) maar dat het niet in lijn is met jouw energie, tijd en inspiratie?
Dan wil ik je graag voorstellen aan een van mijn favoriete concepten: evergreen content.
Voordat je begint te panikeren dat je weer een nieuw soort content zal moeten gaan maken om jouw zaak te promoten – haal diep adem, en lees even verder. This stuff is better than you think!
Wat is evergreen content?
Evergreen betekent dat iets altijd “jong” of “goed” of “groen” blijft. Evergreen content zijn dus artikels, video’s of social media posts die altijd hun relevantie behouden – vandaag, volgende maand, volgend jaar, en zelfs langer! Deze content blijft een laaaaaange tijd waardevol.
Takeaway #1: Je hoeft maar 1 keer moeite te doen om een hele tijd zoet te zijn!
Hoe ziet evergreen content eruit?
Als we het hebben over content die lange tijd relevant en waardevol blijft, dan hebben we niet over artikels die gaan over trends en actualiteit of content dat seizoensgebonden is.
Wat kan dan wel?
Alles waarbij je een vraag beantwoordt of een probleem oplost voor de lezer is van toepassing. Ik denk bijvoorbeeld aan:
- How-to guides, stappenplannen en checklists
- Blogartikels of ebooks waarin je een veelvoorkomende vraag oplost
- Product reviews
- Uitleg en tips over concepten die in jouw industrie relevant zijn
- Videos en tutorials waarin je toont hoe jouw product gebruikt kan worden
Ik zou bijvoorbeeld een artikel kunnen schrijven over hoe je jouw doelgroep moet bepalen. De doelgroep voor jouw product of dienst bepalen, zal altijd volgens dezelfde wijze verlopen. Ik zou de post wel kunnen updaten met nieuwe info als er interessante tools op de markt zouden komen die dit nog meer zouden kunnen faciliteren.
Takeaway #2: Vraag jezelf af of het onderwerp waarover je schrijft over 3 tot 5 jaar nog relevant is.
Waarom is evergreen content belangrijk?
We zijn allemaal bezige bijtjes, niet waar? We hebben nog andere zaken te doen dan content creatie. Daarom moet je slim met je tijd, energie en inspiratie omgaan!
Ken je het principe van 80/20?
In dit geval, ga je 20% van je tijd spenderen aan het creëren van evergreen content en 80% aan de distributie ervan. En met evergreen content gaat dat eens zo makkelijk, want die content kan je het hele jaar doorgebruiken – wat met seizoensgebonden content niet kan.
Hierbij nog een paar belangrijke redenen waarom evergreen content een goede content strategie is voor jou:
1. Evergreen content boost jouw SEO
Wist je dat de artikels die het het best doen in Google Search vaak meer dan 1000 woorden bevatten? In lange artikels kan je veel varianten van het keyword van jouw artikel verwerken. Zo is de kans groter dat jouw content gevonden wordt. Als je dan toch iets creëert dat lang zal meegaan, kan je hiermee even goed rekening houden!
2. Evergreen content boost jouw online autoriteit
Als je evergreen artikels schrijft of social media posts maakt rond het thema, onderwerp of industrie waarin jij actief bent, dan bestaat de kans dat men jou als autoriteit of expert zal gaan zien in dit gebied. Een evergreen artikel heeft nu eenmaal de kans om meer gedeeld te worden aangezien het langere tijd relevant is.
3. Evergreen content boost jouw lead generatie
Als je een goede SEO strategie toepast op jouw evergreen content, het laat deel uitmaken van een funnel en je wordt uiteindelijk gezien als autoriteit over het onderwerp, dan kan jouw evergreen artikel wel eens een goede leadmachine zijn! Zorg er daarom voor dat je alle tijd die je in deze artikels stopt ook kan terugverdienen. Dat doe je door een call to action (een oproep tot actie) toe te voegen in het artikel. Vraag jezelf af: wat is de logische volgende stap die de lezer nu kan nemen?
Takeaway #3: Door artikels te schrijven over jouw expertisegebied en hierin krachtige zoekwoorden te verwerken, zal je artikel lange tijd heel waardevolle leads kunnen opleveren!
Hoe maak je evergreen content?
Het maakt me ongelofelijk blij ben dat je een tip-top visibiliteit voor jouw zaak wil opzetten. Ik weet dat je graag zo efficiënt mogelijk met je tijd, energie en inspiratie wil omgaan (anders had je niet tot hier gelezen), heb ik voor jou een cheat sheet gemaakt die stap voor stap uitlegt hoe je aan de slag gaat met evergreen content.
Je kan de cheat sheet hier vinden. Succes!