3 tips om je bio te optimaliseren op sociale media

Hou jij van verkopen?

Waarschijnlijk zie je wél graag het resultaat? Namelijk de centjes die binnenkomen na een succesvolle verkoop.

Maar effectief mensen overtuigen om jouw product of dienst te kopen – vind je dat leuk? Twijfelachtig.

En zelfs als je toch “ja” zei, wil je dat dan ook 24/7 doen?

Ik ga hier eventjes doen alsof je dat absoluut niet zou zien zitten, hé 🙂

Dus de vraag is eigenlijk:

Hoe verkoop je zonder te verkopen?

Wel, ik kan je bijzonder veel tips geven, maar ik ga me vandaag beperken tot een van de simpelste, maar oh zo impactvolle tips die ik ken!

Zonder er nog meer doekjes om te winden, hier is de tip: een uniforme bio op al je online kanalen die duidelijk weergeeft wat je voor iemand kan betekenen.

Oké, nu denk je waarschijnlijk: wat een anticlimax, Claudia.

Maar wacht. Effe serieus.

Heb jij de kracht al gemerkt van iemand in 1 zin te kunnen uitleggen wat je doet, mondeling, en dat ze het meteen begrijpen? Zonder dat je moet toevoegen “dus dat betekent eigenlijk…”.

Het is gigantisch!

Op social media en andere online platformen is dit even krachtig.

3 tips om je bio te optimaliseren op sociale media

Je kan je bio optimaliseren op drie domeinen én die moeten OVERAL HETZELFDE zijn voor optimaal effect.

1. Optimaliseer je bio blurb

Gelukkig (of ongelukkig, ‘t is maar hoe je het bekijkt) heb je niet zoveel ruimte voor tekst in je bio. Je moet dus bondig zijn en je beperken tot de essentie. 

De essentie volgens de standaardformule is “Ik help [doelgroep] met [probleem of uitdaging] door middel van [jouw aanbod]. Maar dit kan je natuurlijk opleuken met emojis bijvoorbeeld.

Zo voelt jouw doelgroep zich meteen aangesproken om verder te kijken naar wat je te zeggen hebt. Ze verwachten niet ijsjes te zien terwijl je eigenlijk taarten bakt.

Hier is een lijstje zodat je een bio kan samenstellen die op elk groot platform past:
• Instagram: 150 tekens
• Facebook: 155 tekens
• Twitter: 160 tekens
• Linkedin (tagline): 25 tekens
• Pinterest: 160 tekens

2. Kies voor een uniforme profielfoto

Ook je profiel foto is best overal hetzelfde om uniformiteit en dus herkenbaarheid te creëren. 

Wat het beste verkoopt, is een foto van jezelf waarop je herkenbaar bent. Dus geen foto met een zonnebril of hoofddeksel dat jouw gezicht verstopt. En ook niet van de te ver getrokken. Bovendien komt een glimlach toegankelijk over waardoor je potentiële klant wél contact met je durft op te nemen.

Als je liever geen gezicht op je bedrijf plakt, dan kan je ook je logo gebruiken.

3. Haal alles uit de URL / Link in bio

Soms is de link in je bio de enige aanklikbare link die je zichtbaar kan tentoonstellen (zoals op Instagram bijvoorbeeld).

Maar zelfs op Twitter speelt deze link ook een erg belangrijke rol. Ze wordt namelijk prominent in de kijker gezet. Zo kan jij de bezoekers van jouw profiel meteen naar een pagina leiden waar ze kunnen converteren.

Misschien stuur je ze rechtstreeks naar je webshop of een specifieke promotiepagina op je website. Of misschien wil je ze eerst een lead magnet laten downloaden en verkoop je daarna je aanbod via automated email sequences. 

Gebruik de link in bio om automatische verkopen te genereren. Je bio (en feed) overtuigen de bezoeker en ze weten meteen waarnaartoe als ze klaar zijn om te kopen 🙂

Als je een campagne hebt lopen, zorg je er dus best voor dat ze op elk van jouw kanalen via de link in bio meteen op de juiste plek terecht kunnen komen.

Laat je bio verkopen voor jou

Zo, snap je nu waarom dit een simpele maar toch ook effectieve verkoopstip is? Je bio verkoopt gewoon voor jou! Het is bijzonder duidelijk wat je doet en maakt duidelijk naar jouw bezoekers of ze zich aangesproken moeten voelen of niet. Bovendien leid je ze rechtstreeks naar de gewenste actie.

Hopelijk ga je nu meteen aan de slag met het optimaliseren van jouw bio voor sociale media (want die mag je zeker eens aanpassen af en toe zodat terugkerende bezoekers ook opnieuw herinnerd worden aan wat je eigenlijk doet)!

Nadien kan je deze dan gaan implementeren op al je platformen.

Wil jij jouw social media accounts laten auditen door een expert? Contacteer ons dan via het contactformulier.