9 manieren om je e-maillijst te laten groeien
E-mail marketing: een vast begrip in de wereld van ondernemen, maar nog altijd onderschat! Ja, sociale media zijn vandaag dan wel volledig ingeburgerd, maar je e-maillijsten optimaliseren en beheren is daarom niet minder belangrijk. Maar hoe werkt e-mail marketing nu eigenlijk?
Kies je Email Service Provider
Eerst en vooral heb je een tool nodig om je boodschappen tot bij de abonnees (of subscribers) te krijgen. Daarvoor heb je een email service provider (ESP), zoals Mailchimp of Convertkit, nodig.
Zet systemen en strategieën op
E-mailmarketing draait om meer dan alleen de content die je in een nieuwsbrief stopt. Het omvat ook allerlei systemen en strategieën, zoals marketing automation (bvb. abandoned cart sequences), client nurturing (top of mind blijven) en natuurlijk de promoties voor je aanbod.
Beteken een toegevoegde waarde
Het eerste dat waarschijnlijk bij je opkwam als je dacht aan het thema ‘e-mail marketing’, zijn de ongewenste nieuwsbrieven waarvan je mailbox volloopt. Belangrijk om weten is dat een e-mail met toegevoegde waarde aan de ontvangers dag niet meteen verwijderd zal worden. Een goede subjectline, consistentie en nuttige info creëren een synergie die ervoor zal zorgen dat je subscribers ook effectief je mails gaan openen en lezen. En dan kan je tussendoor ook zeker eens een traditionele nieuwsbrief of promomail invoegen.
Hoe verzamel je nieuwsbriefabonnees?
Ons verhaal leidt me tot de volgende vraag: hoe bouw je een e-maillijst? Je e-mails moeten natuurlijk ook aankomen bij de juiste doelgroep, namelijk je toekomstige klanten. Zowel voor de inhoud van je mails als voor je list-building (het opbouwen van je e-maillijst dus), is het essentieel dat je een e-mailmarketingstrategie opzet.
Zoals je zelf ook weet vanuit je eigen ervaring, geef je je e-mailadres niet zomaar weg. En al zeker niet voor een zoveelste nieuwsbrief. Je kan best iets in ruil geven dat het bekend maken van een subscribers identiteit waard is. Want dat is het in feite: je e-mailadres is je identiteit op het internet.
Eenmaal iemand zijn of haar e-mailadres met je hebben gedeeld, heb je in feite al een deel van hun vertrouwen gewonnen! Hopelijk is de waarde die je hen in ruil geeft de moeite waard.
Wat is dan waardevol genoeg om je e-mailadres voor te ruilen? Hieronder geef ik je 9 manieren die je zelf kan toepassen voor meer inschrijvingen op je e-maillijst!
- Gratis webinar
Een webinar is een online informatieve of interactieve sessie waarin een veelvoorkomend probleem van een bepaalde doelgroep wordt behandeld. Vaak kan je gratis deelnemen, maar moet je wel inschrijven met je voornaam en e-mailadres. Zo ontvang je de mail met de link naar de webinar.
Wat betekent dit voor jou? Tijdens de webinar leren de kijkers jou beter kennen en deel je nuttige tips met hen. Jij, de host, verzamelt hun gegevens en kan hen vervolgens mailen met nog meer tips en natuurlijk over je aanbod. Everybody happy!
- Gratis gids of e-book
Alles wat gratis is, werkt. Deel je kennis in een vrij verkrijgbaar e-book en mensen zullen snel denken “waarom niet”. Je ideale klant geeft een e-mailadres op om het e-book in hun mailbox te ontvangen… en vanaf nu zullen ze je mailtjes aankrijgen met tips voor next steps (oftewel: jouw aanbod!).
Wat houdt zo’n e-book in? Je duikt in een specifiek probleem en maakt de lezer bewust dat ze van dit probleem last hebben. Je leert hen de symptomen of kenmerken herkennen en maakt duidelijk welke gevolgen dit probleem zal hebben als het niet wordt opgelost. Je kan wat simpele tips meegeven voor quick wins, maar de bedoeling is dat de lezer gaat beseffen dat ze hulp nodig hebben.
Daarom is het belangrijk dat je hen nadien mailt met uitnodigingen om je aanbod te bekijken. Zo zullen je leads zien dat je aanbod perfect aansluit bij dat e-book en dat jij dus de oplossing kan bieden die ze zoeken.
- Gratis template
Naast een gratis gids kan ook een template nuttig zijn voor je volgers en leads. Ik bied bijvoorbeeld mijn Email Succes Tracking Template gratis aan. Zo krijgen mijn leads meteen informatie over hoe ze hun cijfers over e-mail marketing in kaart kunnen brengen en interpreteren.
In de template vul je je metrics in. Misschien merkt de klant dat hun cijfers minder goed zijn dan het gemiddelde of dat de cijfers stilletjes dalen. In vervolge-mails geef ik uitleg over hoe je je cijfers kan verbeteren.
Op die manier toon je leads meteen hoe je hen kan helpen en hoe jouw template (en aanbod) een verschil kan maken.
- Kortingscode
Gratis werkt goed, maar korting bij betalende producten ook! Hier herken je jezelf wel in, niet? Hands up voor iedereen die zich al eens inschreef voor een nieuwsbrief voor een kortingscode, en daarna mailtjes kreeg om nog meer te kopen ‘dat je ook wel interessant zal vinden’.
Het is vooral bij webshops een veelvoorkomende strategie om 10% korting op de eerste aankoop als je je e-mailadres achterlaat. Je ontvangt die code dan in je mailbox… gevolgd door een stroom aan promotionele berichten.
- Gratis testmodule van een cursus
Cursussen zijn vaak niet goedkoop. Een gratis testmodule kan je klanten hier over de streep trekken. De content van je cursus heb je toch al gemaakt. Een voorproevertje van wat men kan verwachten is dan een goede zet.
Dit werkt dus gelijkaardig als met de webinar: je geeft alvast een aperitiefje aan waarde, om ze te overtuigen ook voor je hoofdgerecht te kiezen!
Een voorbeeld uit de eigen trukendoos, is de gratis testversie van de Inspiratiebommekes. Als voorproefje kan je 5 test-bommekes aanvragen voor je de databank met 365 ideeën aankoopt.
- Gratis intake gesprek
Een kennismakingsgesprek kan zowel voor jou als voor je potentiële klant nuttig zijn om te kijken of je matcht. Persoonlijke connectie maakt een veel diepere indruk. Via body language kan je zelf ook meer informatie over de persoon (en hun interesse) krijgen. Door in gesprek te gaan, kan je je ook persoonlijk toespitsen op wat de persoon vertelt en advies op maat geven.
Een goed gevoel is bij de meeste mensen belangrijk voor ze iets kopen, zeker als het om een dienst of een duurder product gaat. Die persoonlijke connectie creëren tijdens een intake gesprek kan daar dus zeker bij helpen.
- Gratis (netwerk)event
Als we in het thema van persoonlijke connectie blijven: ook tijdens een netwerkevenement kan je je leads leren kennen, en zij jou. Tegelijkertijd kunnen zij ook eventueel minglen met huidige klanten, wat altijd een goede manier van mond-tot-mondreclame is. Tijdens het evenement kan je bijvoorbeeld een presentatie of workshop geven om zo een tipje van de sluier van je aanbod te lichten en de aanwezigen het gevoel te geven dat ze niet voor niets zijn langsgekomen.
- Quiz
Denk eens out of the box en ga voor een korte quiz! Via tools als Typeform kan je gemakkelijk een quiz opzetten, waarna deelnemers hun resultaten via e-mail toegestuurd krijgen. Zo krijg je niet alleen hun e-mailadressen, maar kan je hun antwoorden ook linken aan iets van jouw aanbod. Je geeft hen waardevolle informatie mee over zichzelf en jouw aanbod is dan de logische oplossing.
- Gratis challenge
En als laatste: deze keer geen challenge voor jou, wel voor je klanten 😉 De gratis challenge geeft je klanten een concreet resultaat op korte termijn. Een eigen bijvoorbeeld is de Content Kick-Off Challenge: deelnemers kunnen meteen aan de slag met de challenge na inschrijving. Aan het einde willen ze hopelijk meer van dat. Ik bied hen dan alvast de next step: Project Content Plan.
Dat was een hele hoop informatie. Er zitten vast strategieën bij die jij kan inzetten om jouw e-maillijst te laten groeien! Begin je met list-building, hou dan ook je e-mail metrics in de gaten om te zien wat wel en wat niet werkt.
Kan je wel wat hulp gebruiken bij het opzetten van je e-mail marketing en list-building strategie? Je kan een Strategy Call met me boeken de juiste stappen, systemen en strategieën te bepalen voor jouw bedrijf!